Genel Bilgi
Kod | TDE1884 |
Ad | Yenileşme Dönemi Osmanlı Türkçesi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlı Türkçesi üzerine verilen klasik dillbilgisi bilgilerinin dışına çıkarak, 18., 19. ve 20. yüzyıl Osmanlı Türkçesinin genel özelliklerini kavratmak
Dersin İçeriği
18. yüzyıl Türkçesinin genel özllikleri, 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, galatat defterleri, Lugat-ı müvellide Tanzimat döneminde dil tartışmaları, 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri: Yeni Lisan Hareketi, Arap alfabesinden Latin alfabesine geçiş çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Zuhal Kültüral, Galatat Sözlükleri, Simurg Yayınları, İstanbul
Notlar
Osmanlılar Ansiklopedisi, Cilt 9, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Osmanlı Türkçesinin dilbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ02 | Osmanlı Türkçesinin yazım bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ03 | Osmanlı Türkçesinin sesbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ04 | Osmanlı Türkçesinin sözvarlığı bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama |
ÖÇ05 | Osmanlı toplumunun çok uluslu ve çok kültürlü bir yapıda olduğunu anlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 18. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 18. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (III). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (IV). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Galatat defterleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Lugat-ı müvellideler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tanzimat döneminde dil tartışmaları: Yazım | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tanzimat döneminde dil tartışmaları: Alfabe değişikliği | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, Yeni Lisan Hareketi (I). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, Yeni Lisan Hareketi (II). | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türk dili tarihinde ilk yapma dil: Baleybelen | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Arap alfabesinden Latin alfabesine geçiş çalışmaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II). | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |