Genel Bilgi
Kod | TDE1881 |
Ad | Divan Edebiyatında Manzum Türler I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALUK GÖKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı divan edebiyatındaki manzum türlerin özelliklerin incelenmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste divan edebiyatındaki manzum türlerin özellikleri metin merkezli olarak incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mine Mengi, (1985), Divan Şiirinde Rindlik, Ankara.Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Hüseyin Yorulmaz, Divan Şiirinde Nabi Ekolü (eski şiirde hikemiyat),Kitabevi Yay.,İstanbul, 1996, Atatürk Kültür Merkezi Yayını-Sayı:18, Türk Fikir ve Sanat Adamları Dizisi-Sayı:5, Ankara;
Notlar
Mengi, Mine (1991), Divan Şiirinde Hikemi Tarzın Büyük Temsilcisi Nabi, Atatük Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tür ve tür tasniflerini tanır. |
ÖÇ02 | Divan şiirinde tür ve tarz farklarını kavrar. |
ÖÇ03 | Farklı türleri ayırt eder. |
ÖÇ04 | Manzum tür bilgisi kazanır. |
ÖÇ05 | Manzum türleri karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tür tanımı, türlerin gelişimi ve türler arası ilişkiler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Divan şiirinde tür tasnifleri: Dinî içerikli türler, Bireysel ve Sosyal Konulu Türler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tevhit Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Münâcât Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Naat Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | Miraciye Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mevlid ve Esmaü’l-Hüsnâ Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hilye ve Şemail Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ramazaniyye/ Iydiyye Metinleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gazavat-nâmeler (Fetih-nâme, Fethiye, Gaza-nâme, Zafer-nâme) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Maktel | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Medh-i Çâr-Yâr ve din büyüklerine yönelik yazılan methiyeler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Menâkıb-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Metin İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |