TDE1855 Eski Türk Edebiyatında Nazım I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1855
Ad Eski Türk Edebiyatında Nazım I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı eski Türk Edebiyatında gazel nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak ve gazel konusunda yazılmış akademik makaleleri inceleyip değerlendirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste gazel ve mesnevi örnekleri incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Şentürk, Ahmet Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; İpekten, Haluk, Gazel mad., DİA, C.13, Diyanet Vakfı Yayınevi, s.440-442, İstanbul, 1996; Dilçin, Cem, Divan Şiirinde Gazel, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. s.78-193, Ankara, 1986; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Pala, İskender, ...Ve Gazel Yeniden (Şiir Şerhleri), Ötüken Yay. İst. 2001.

Notlar

Akarca, Döndü, (2006) Nefinin Gazellerinin Mahlas Beyitlerinde Şiir ve Şair, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.2, C. 15, Adana; Akkaya, Hüseyin (2007) Rasih Beyin Üstine Redifli Meşhur Gazelinde İkilemelerin Kullanılışı, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer,s.25-31; Akkaya, Mehmet (1996), Divan Şairlerinin Gazellerinde Harf Tercihleri ve Redif Hususu, İlmi Araştırmalar 3, s.19-24; Alıcı, Lütfi (2003), Süleyman Senih ve Müşterek Gazelleri, İlmi Araştırmalar 15, s. 7-18; Alıcı, Lütfi (2004), Klasik Türk Edebiyatında Sosyal Tenkit Örnekleri Olarak Yuf Redifli Gazeller, İlmi Araştırmalar 17, s.35-48; Ambros, Edith Gülçin (1996), Osmanlı Gazelinin Uzunluğunda Görülen Gelişmeler: 16. Yüzyılda Durum, TUBA, v/c. 20, s.1-8; Andrews, Walter G., (1980-1986), Osmanlı Gazeli Hakkında Yenilikçi Bir İnceleme, İstanbul Üniversitesi, TDED., S. XXIV-XXV, İstanbul, s.1-21; Arı, Ahmet (2000), Gazelin Beyit Sayısı ve Konusu Hakkında Yeni Bilgiler, TUBA, v(c). 24-III, s.1-5;Arslan, Mustafa (2012) Şeyh Galib İle Keçecizade İzzet Mollanın Gazelleri Arasında Nazire İlişkisi, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7(1) Winter, s.251-282; Aydemir, Yaşar-Halit Çeltik (2003), Gazelde Cinaslı Çift Redif Kullanımı, İlmi Araştırmalar 16, s. 7-17; Bektaş, Ekrem (2009) Kaşki Redifli Gazeller Üzerine Bir Değerlendirme, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, Volume 4(2) Winter, s.133-151; Demirel, Gamze (2001) Neşatinin Bile Redifli Gazeli Üzerinde Bir Tahlil Denemesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.11 S. 2, Elazığ, s.137-146; Gürer, Abdülkadir (1997), Divan Edebiyatında Sürme ve Nailinin Bir Gazeli, Türkoloji, C. XII, S. 1, s. 119-127; Kaplan, Yunus (2010) Nihani (İbrahim Çelebi) Ve Gazelleri, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/4 Fall, s.1271-1303; Kara, Mustafa (1995), Nigar Hanımdan Nilüfere gazel, Dergah, C. VI, S. 67, s. 4-5; Karaköse, Saadet (2004), Divan Şiiri Gazellerinde Tasvir ve Tahkiye, İlmi Araştırmalar 18, s. 45-59; Koç Keskin, Neslihan (2007) Divan Şiirinde Senli Benli Gazeller Üzerine Bir İnceleme, Gazi Türkiyat, S.1, Ankara, s.159-182; Ölmez, Ahmet (2000), Şeyh Galibin Bir Gazelini Şerh, Türklük Bilimi Araştırmaları , S.IX-, s. 317-326; Sefercioğlu, M. Nejat (2008) Meyve Redifli Gazeller, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5 Fall, s.321-344; Tökel, Dursun Ali (2004), Bir Gazeli Rus Biçimciliğiyle Nasıl Çözümleyelim, Dergah, C. XV, S. 173, s. 9-11; Turan, Lokman, (2009), Türk Mesnevi Geleneğinde Gazelin Kullanımı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/7, s. 636-682; Yazar, İlyas, (2009), Necati Beyin Gazellerinde Açan Çiçeklerin Sultanı Gül, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/8, s. 2369-2382; Yıldız, Ayşe, (2009), Klasik Türk Edebiyatında Var İçinde Redifli Şiirler ve Nedimin Var İçinde Redifli Gazeli, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/6, s. 478-498; Yılmaz, Nuri (1998), Şairin Sesi, Gazelin Gizi: Şiirdeki Lirik Benin Ortaya Çıkışı, Dergah, C. IX, S. 98, s. 3-4; Zavotçu, Gencay (2004), Hayali ve Yahya Beyin Gazellerinde Fuzulinin Etkisi, İlmi Araştırmalar 18, s. 123-134.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gazelin tanımını tarihçesini kavrar.
ÖÇ02 Gazelin biçim ve tür özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Gazelin önemi ve konusu hakkında bilgi edinir.
ÖÇ04 Gazelin divan edebiyatındaki gelişimini kavrar.
ÖÇ05 Mesnevi geleneği içinde gazelin yerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gazelin tanımı ve tarihçesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Gazelin biçim ve tür özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Gazelin önemi ve konusu. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Gazelin divan edebiyatındaki gelişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Gazelde tasvir ve tahkiye. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Mesnevi geleneği içinde gazelin yeri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Gazelin uzunluğunda görülen değişimler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Necâtî’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Hayâlî’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Fuzûlî’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Bâkî’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Şeyhülislâm Yahya’dan gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
14 Nâbî’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Nedim’den gazel örneği ve incelenmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 09:28