Genel Bilgi
Kod | TDE1845 |
Ad | Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Sesbilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Modern Türk dil ve lehçelerinin ses bilgisini karşılaştırmalı olarak inceleyerek lehçeler arası yakınlıkları görmek.
Dersin İçeriği
Modern Türk dil ve lehçelerinin ses bilgisini karşılaştırmalı olarak inceleme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdem, Melek, Modern Oğuz Türkçesi Söz Varlığı: Türkiye, Aserbaycan ve Türkmen Standart Türleri Esasında, Ankara, 2009. Ahanov, Dilbilimin Esasları, Ankara, 2008. Johanson, Lars, Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, Ankara, 2007. Sravnite'lno-istoriçeskaya Grammatika Tyurskih Yazıko Leksika(Redaktor E.R. Tenişev), Moskva, 1997. Hausenschild, İngeborg, Die Tierbezeichnungen bei Mahmud al-Kaschgari Eine Untersuchung aus sprach und kulturhistorischer Sicht , Wiesbaden, 2003.
Notlar
Erdem, Melek, Modern Oğuz Türkçesi Söz Varlığı: Türkiye, Aserbaycan ve Türkmen Standart Türleri Esasında, Ankara, 2009. Ahanov, Dilbilimin Esasları, Ankara, 2008. Johanson, Lars, Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, Ankara, 2007. Sravnite'lno-istoriçeskaya Grammatika Tyurskih Yazıko Leksika(Redaktor E.R. Tenişev), Moskva, 1997. Hausenschild, İngeborg, Die Tierbezeichnungen bei Mahmud al-Kaschgari Eine Untersuchung aus sprach und kulturhistorischer Sicht , Wiesbaden, 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kurumsal bilgiler yardımıyla kavrama |
ÖÇ02 | Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilme ve fark etme |
ÖÇ03 | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilme |
ÖÇ04 | Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kurumsal temellerini öğrenme |
ÖÇ05 | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleme |
ÖÇ06 | Türk Dili ve Edebiyatının malzemesini geçmişten günümüze bilimsel yöntemlerle çözme |
ÖÇ07 | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümleme |
ÖÇ08 | Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ses bilgisi teriminin tanımı, kapsamı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Lehçe, dil, ağız terimlerinin anlamları ve terimlerle ilgili tartışmalar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Karşılaştırmalı ses bilgisi çalışmalarının amaçları, faydaları, verileri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Türk dil ve lehçelerinde ünlüler 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Türk dil ve lehçelerinde ünlüler 2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Türk dil ve lehçelerinde ünlüler 3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Türk dil ve Lehçelerinde ünlüler 4 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 4 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 5 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 6 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Türk dil ve lehçelerinde ünsüzler 7 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |