Genel Bilgi
Kod | TDE1839 |
Ad | Eski Türk Edebiyatı Şerh Metinleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski ve yeni müelliflerin divan ve mesnevi şerhlerini okuyup inceleyerek öğrencinin şerh metinlerini tanımasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi, Abdulbaki Gölpınarlı-Mesnevi Şerhi, Ahmed Avni Konukun Mesnevi-i Şerif Şerhi, Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi, Ali Nihad Tarlan - Fuzuli Divanı Şerhi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tahirül-Mevlevi-Mesnevi Şerhi,Selam Yayınları, İst. 1963; Abdulbaki Gölpınarlı- Mesnevi Şerhi, MEB Yayınları; İsmail-i Ankaravi, Şerh-i Mesnevi; Nihat Öztoprak vd., Üniversiteler İçin Metin Şerhi C. I-II.
Notlar
Bursalı İsmail Hakkı; Sudi-i Bosnevi-Hafız Divanı Şerhi; Ali Nihad Tarlan-Fuzuli Divanı Şerhi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Türk kültür ve edebiyatındaki şerh eserlerini tanır. |
ÖÇ02 | Eskiden medreselerde okutulan Mesnevi-i Manevi, Bostan ve Gülistan, Divan-ı Hâfız şerhlerini tanır. |
ÖÇ03 | Mevlana'nın Mesnevisi'nin 18 beytini kavrar. |
ÖÇ04 | Mevlana'nın Mesnevisi'nin şerhlerinin karşılaştırılmasıyla şârihleri, birikimleriyle tanır. |
ÖÇ05 | Farsça bilgisi gelişir. |
ÖÇ06 | Eserlerle ilgili olarak literatür bilgisi gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhi-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tahirü’l-Mevlevî – Mesnevî Şerhî-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Abdulbaki Gölpınarlı - Mesnevi Şerhi-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Fuzûlî – Gül Kasidesi, Kortantamer | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Zâtî – “Kime yansam sûz-ı dilden yüreği biryân olur” | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-III | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-IV | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
12 | Ahmed Avni Konuk'un Mesnevî-i Şerif Şerhi-V | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Sûdî-i Bosnevî - Hâfız Dîvânı Şerhi-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Ali Nihad Tarlan - Fuzûlî Divânı Şerhi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |