Genel Bilgi
Kod | TDE888 |
Ad | Sözlük Bilimi ve Türk Sözlükçülüğü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı sözlük bilimi ile ilgili kavram, ilke ve yöntemleri bilme; Türk sözlükçülüğünün gelişimini bilme; Türkçenin sözlüklerinin sözlük bilimi ilke ve yöntemlerine göre değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste sözlük bilimi ile ilgili kavram, ilke ve yöntemler; sözlük kullanıcı ilişkisi; sözlüğün amacı; sözlük türleri; Türk sözlükçülüğünün gelişimi konuları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
-Ferdi Bozkurt, Sözlükselleşme Genel Sözlükler İçin Sözlük Birim Seçimi, Kesit Yayınları, İstanbul-2017. -Nadir İlhan-Geçmişten Günümüze Sözlük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri.
Notlar
-Ferdi Bozkurt, Sözlükselleşme Genel Sözlükler İçin Sözlük Birim Seçimi, Kesit Yayınları, İstanbul-2017. -Nadir İlhan-Geçmişten Günümüze Sözlük Geleneği ve Türk Dili Sözlükleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sözlükbilim kavramlarını tanır. |
ÖÇ02 | Sözlükbilim ilke ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Sözlük türlerini tanır. |
ÖÇ04 | Sözlük ve kullanıcı lişkisini kavrar. |
ÖÇ05 | Türk sözlükçülüğünün gelişimini kavrar. |
ÖÇ06 | Türkçenin tarihi ve güncel sözlüklerini tanır. |
ÖÇ07 | Türkçenin sözlüklerini karşılaştırır. |
ÖÇ08 | Sözlükleri sözlükbilim ilke ve yöntemlerine göre dğerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve işlenişi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sözlük bilimi tanımı ve kapsamı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sözlük biliminin tarihi gelişimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sözlük bilimi kuram, ilke ve yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Sözlük bilimi kuram, ilke ve yöntemleri (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sözlük bilimi kuram, ilke ve yöntemleri (III) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Sözlük bilimi kuram, ilke ve yöntemleri (IV) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk sözlükçülüğü ve tarihi gelişimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Türk sözlükçülüğü ve tarihi gelişimi (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Türk sözlükçülüğü ve tarihi gelişimi (III) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Sözlük bilimi ilke ve yöntemlerine göre Türkçe sözlükler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sözlük bilimi ilke ve yöntemlerine göre Türkçe sözlükler (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sözlük bilimi ilke ve yöntemlerine göre Türkçe sözlükler (III) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Sözlük bilimi ilke ve yöntemlerine göre Türkçe sözlükler (IV) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |