TDE871 Anlam Bilgisi I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE871
Ad Anlam Bilgisi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı ile dilin temelde anlam iletmek için var olduğunu, bütün dilbilimsel ve dilbilgisel çalışmaların temelde anlambilgisi çalışması olduğunu, bu bakımdan anlambilgisinin sınırlarının çizilemeyeceğini ve metodolojisini oluşturmanın güç olduğunu kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste anlambilgisinin dilbilgisi ve dilbilim içindeki yeri, anlamın tanımını ve anlam kavramını sorgulama, anlam-kavram ilişkisi, anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisi, J. Trier ve Kavram Alanı Kuramı, D. Aksan, Kavram Alanı ve Sözcük Ailesi Görüşü, E. Rosh ve Prototip Kuramı, M. Jhonson ve G. Lakoff'un metafor kuramı, sözcük anlambilim ve cümle anlambilim anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Teo Grünberg, Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme

Notlar

Suat Özer, Türkçede anlam ve kavram terimleri üzerine/Ogden ve Richards' ın üçgenine yeniden bakmak


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anlambilgisinin sınırlarını çizmenin güçlüğünü kavrar.
ÖÇ02 Anlambilgisinin metodolojisini oluşturmanın güçlüğünü kavrar.
ÖÇ03 Anlamın tanımını yapabilmenin güçlüğünü kavrar.
ÖÇ04 Felsefe-anlambilgisi ilişkisini kavrar.
ÖÇ05 Anlambilgisi üzerine Türkiye'de yapılmış olan çalışmaları tanır.
ÖÇ06 Anlambilgisi üzerine yapılmış uluslararası çalışmaları tanır.
ÖÇ07 Temel anlambilgisi kuramlarını tanır.
ÖÇ08 Sözcük anlambilimi ve cümle anlambilimini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersi ve işlenişini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Anlambilgisinin dilbilgisi ve dilbilim içindeki yerini kavrar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Anlamın tanımını ve anlam kavramını tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Anlam-kavram ilişkisini kavrar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini kavrar (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini kavrar (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Anlambilimi ile analitik felsefe ilişkisini kavrar (III). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 J. Trier ve Kavram Alanı Kuramını tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Doğan Aksan, Kavram Alanı ve Sözcük Ailesi Görüşlerini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 E. Rosh'un Prototip Kuramını tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 M. Jhonson ve G. Lakoff'un Metafor Kuramı tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Sözcük anlambilimi ve cümle anlambiliminin Türkiye'deki uygulamalarını tanır (I). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sözcük anlambilimi ve cümle anlambiliminin Türkiye'deki uygulamalarını tanır (II). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme yapar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.05.2024 11:44