Genel Bilgi
Kod | TDE844 |
Ad | Yeni Uygur Türkçesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile Modern Türk lehçelerinden Yeni Uygurcayı bütün yönleri ile tanımak, anlamak, gramerini bilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yeni Uygurcanın tanınması ve incelenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öztürk,Rıdvan,YeniUygurTürkçesiGrameri,Ankara,2010.Özkan,Nevzat,TürkDilininYurtları,Ankara.HazirkiZamanUygurTiliIIMorfologiyeveSintaksis,Almatı,1966.Çağatay,Saadet,TürkLehçeleriÖrnekleriIIyaşayanAğızveLehçeler,Ankara,1972. ÖztürkRıdvan,UygurveÖzbekTürkçelerindeFiil,Ankara,Pritsak,Omelyan,Neuuigurische,PhilologiaTurcicaeFundamenta,Wiesbaden,1959,525-563.Öztopçu,Kurtuluş,UygurAtasözleriveDeyimleri,İstanbul,1992.
Notlar
Öztürk,Rıdvan,YeniUygurTürkçesiGrameri,Ankara,2010.Özkan,Nevzat,TürkDilininYurtları,Ankara.HazirkiZamanUygurTiliIIMorfologiyeveSintaksis,Almatı,1966.Çağatay,Saadet,TürkLehçeleriÖrnekleriIIyaşayanAğızveLehçeler,Ankara,1972. ÖztürkRıdvan,UygurveÖzbekTürkçelerindeFiil,Ankara,Pritsak,Omelyan,Neuuigurische,PhilologiaTurcicaeFundamenta,Wiesbaden,1959,525-563.Öztopçu,Kurtuluş,UygurAtasözleriveDeyimleri,İstanbul,1992.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modern Türk lehçeleri içerisinde Yeni Uygurcanın yerini kavrar. |
ÖÇ02 | Yeni Uygurca metinleri kavrar. |
ÖÇ03 | Yeni Uygurcanın ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığını açıklar. |
ÖÇ04 | Yeni Uygurca sözlük, gramer ve kaynak eserleri tanır. |
ÖÇ05 | Yeni Uygur edebiyatını tanır. |
ÖÇ06 | Tarihi yazı dilleri ile Yeni Uygurca arasındaki ilişkileri ayırt eder. |
ÖÇ07 | Tarihi yazı dilleri ile Yeni Uygurca arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ08 | Yeni Uygurcanın ses bilgisi, biçim bilgisi ve sözvarlığını ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk lehçeleri içerisinde Yeni Uygurcanın yeri, özellikleri, kaynaklar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yeni Uygurca için kullanılan alfabeler, imla. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yeni Uygurcanın sesbilgisi özellikleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yeni Uygurcanın biçim bilgisi özellikleri. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 1 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 3 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 4 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 5 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 6 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 7 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 8 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 9 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yeni Uygurca metinler üzerinde çevriyazı, çeviri, sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı çalışmaları 10 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları 1 | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |