TDE820 Türkiye Türkçesinin Sorunları II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE820
Ad Türkiye Türkçesinin Sorunları II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Türkiye Türkçesi gramer sorunlarına eleştirel bir bakış açısı geliştirme ve Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Türkçenin sesleri, vurgu ve tonlama, yazım (imla) sorunları, terim sorunları ve dilbilgisi terimleri, kitle iletişim araçlarında dil kullanımı, Türkçede kelime kavram anlam ilişkileri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

- Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz- Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.

Notlar

-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz- Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye Türkçesindeki sorunlu konularını tanır.
ÖÇ02 Türkiye Türkçesinin güncel sorunlarını tanır.
ÖÇ03 Türkiye Türkçesindeki tartışmalı konularını değerlendirir.
ÖÇ04 Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlu konulara çözümler sunar.
ÖÇ05 Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitaplarındaki bakış açılarını değerlendirir.
ÖÇ06 Türkiye Türkçesiyle ilgili monografik çalışmaları eleştirel bir gözle değerlendirir.
ÖÇ07 Sözdizimi kitaplarındaki terim kullanımlarını değerlendirir.
ÖÇ08 Onomastik bilimini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk sözdizimi ve cümle tasnifi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Türk sözdiziminde söz öbeklerinin sınıflandırılması sorunu Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Türkçede dolaylı ve dolaysız anlatım cümleleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Türkçede nesne adlarıyla kurulan sıfat tamlamaları ve takısız tamlamaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Türkçede düşüm ve eksilti Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Argo, küfür, gizli dil, jargon kavramları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Kalıp anlatım, kalıp söz ve deyim ilişkisi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Onomastik bilimi açısından Türkçe kişi, yer, dağ, nehir adları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Onomastik bilimi açısından Türkçe kişi, yer, dağ, nehir adları (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Türkçede özleşme tarihi ve Türk Dil Kurumu Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Türkçede özleşme tarihi ve Türk Dil Kurumu (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Türkiye'de derleme çalışmaları ve tarihi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Türkçenin sözvarlığı ve diğer dillerle olan etkileşimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Değerlendirme yapar. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II) Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.05.2024 06:59