Genel Bilgi
Kod | RTST706 |
Ad | Film Çalışmalarında Deneysel Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste videografik araçlarla üretilen, video-deneme, video-makale gibi yeni türlerin yeni bir araştırma yöntemi olarak film çalışmalarına kazandırılmasına yönelik çalışmaların yürütülmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Videografik araçlarla üretilen, video-deneme, video-makale gibi yeni türlerin incelenmesi ve benzer metodların, bir argüman geliştirilerek, pratiğinin gerçekleştirilmesi, performatif metodolojinin film araştırmalarına uygulanması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Baker, U. (2015). Beyin Ekran (3. b.). (T. Bora, & K. Ünüvar, Dü) İstanbul, Türkiye: Birikim. Dougless, K., & Carless, D. (2013). An invitation to performative research. Methodological Innovations Online, 8(1), 53-64. Eisner, E. (2008). Art and Knowledge. J. G. Knowles, & A. L. Cole içinde, Handbook of the arts in qualitative research (s. 3-12). California: Sage Poblications. Frampton, D. (2013). Filmozofi. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Metis. Grant, C. (2016). The audiovisual essay as performative research. NECSUS European Journal of Media Studies, 5(2), 255-265. doi:10.25969/mediarep/3370. Gürkan, İ. (2019). Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay). Sinefilozofi, 4(8), 284-303. doi:10.31122/sinefilozofi.633100 Haseman, B. (2006). A Manifesto for performative research. Media International Australia incorporating Culture and Policy; (118), 98-106. Havelock, E. (2014). Yunan Mirası. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Keathley, C. (2011). La caméra-stylo: notes on video criticism and cinephilia. A. Clayton, & A. Klevan (Dü) içinde, The Language and Style of Film Criticism (s. 176-192). New York: Routledge. Langer, S. K. (1957). Problems of art: ten philosphical lectures. New York: Charles Scribner's Sons. Logan, R. K. (2014). Alfabe Etkisi. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Lopez, C. A., & Martin, A. (2015). The audiovisual essay as art practice. NECSUS European Journal of Media Studies, 81-83. doi:10.5117/NECSUS2015.1.LOPE McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu. (G. G. Çağalı, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Mcwhirter, A. (2015). Film criticism, film scholarship and the video essay. Screen, 3(56), 369-377. doi:10.1093/screen/hjv044 Polanyi, M. (2009). Tacit dimension. Chicago: The University of Chicago Press. Rowland, D. W. (2014). Giriş. D. Crowley, & P. Heyer (Dü) içinde, İletişim Tarihi (B. Ersöz, Çev.). Ankara: Siyasal Yayınevi. Saldana, J. (2005). An Introduction To Etnodrama. J. Saldana, & J. Saldana (Dü.) içinde, Ethnodrama: An Anthology of Reality Theater (s. 1-36). Walnut Creek: Altamira Press. Shambu, G. (2020). Yeni Sinefili (1. b.). (B. Demirtaş, Çev.) Eskişehir: Yort. Smith, D. (2011, Haziran 10). Mubi.com. Projectcinephilia: https://projectcinephilia.mubi.com/2011/06/10/eyes-wide-shut-notes-toward-a-new-video-criticism/
Notlar
Ders notları ve örnek çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersi tamamlayan öğrenciler film araştırmalarında yeni yöntemlerin bilgisini edinmiş olur |
ÖÇ02 | Dersi tamamlayan öğrenciler yeni yöntemleri kendi çalışmalarında uygulayabilir |
ÖÇ03 | Dersi tamamlayan öğrenciler yeni yöntemleri ile geleneksel yöntemlerin farkını kavramış olur. |
ÖÇ04 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler alanı ile ilgili bilimsel bilgiye sahip olur. |
ÖÇ05 | Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler alanıyla ilgili yeni araştırma yöntemleri hakkında teorik ve uygulamalı bilgiye sahip olacaktır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Video'nun İcadı ve Değiştirdiği Pratikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Video Deneme Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
3 | Videografik Düşünme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Analiz Edilecek Filmlerin Belirlenmesi | Tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Filmleri Timeline Üzerinde Düşünmek | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
6 | Örneklerin İncelenmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Uygulama -1 | Filmlerin Analiz Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
8 | Uygulama -2 | Filmlerin Analiz Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
9 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Splitscreen) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Supercut) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Farklı Düşünme Yöntemleri (Dissolve) | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | 9. Hafta Çalışılan Yöntemlerin Uygulaması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | 10-11. Hafta Çalışılan Yöntemlerin Uygulaması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Final Ödevi İçin Yapılacak Çalışmaların Belirlenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Final Ödevi İçin Yapılacak Çalışmaların Ön İzlemesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Ödev Teslimi | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Ödev Sunumu | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |