RTST703 Estetik Modernizm ve Sinema

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTST703
Ad Estetik Modernizm ve Sinema
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı modernlik, modernizm ve modern sinema kavramlarının estetik, kültürel, sosyolojik içerikleri hakkında kuramsal bir temel oluşturmaktır. Sinema modern kültürün içinde icat edilmiştir. Teknik ontolojisi, ilerleme paradigmasına ve ona içkin olan bilimsel düşünceye dayanmaktadır. Filmlerin hareketli imajlarla ve montaj yoluyla anlatı kurma biçimi, modern insanın bilişsel kavrayış şekline benzer. Öte yandan kent, üretim-tüketim endüstrisi haline gelen boş zaman, kültür endüstrisi gibi modernliğin sosyolojik olguları da sinemanın gelişimiyle doğrudan ilişkilidir. Bu olgular sanatın diğer formlarını da etkilemiştir. Estetik modernizm ilk kez resimde ortaya çıkmıştır. Estetik modernizme ait ifade biçimleri sinemaya, sinemanın ifade biçimleri diğer sanat biçimlerine yansımıştır.

Dersin İçeriği

Estetik Modernizm, Avangard, Romantizm, Modernlik, Modern Sinema, Anlatı

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Görsel Kaynaklar

Notlar

Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. Panofsky, E. (2017). Perspektif Simgesel Bir Biçim, İstanbul: İletişim Yay. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Kovacs, A.B. (2015). Bela Tarr Sineması, İstanbul: Hayal Perest Yay. Benjamin, W. (1999). Pasajlar, İstanbul:YKY. Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. Gay, P (2019). Modernizm, İstanbul:Everest Yay. Kolker, R.P (2013). Değişen Bakış, Ankara:De Ki Yay. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi, İstanbul:Metis Yay. Metz, C. (2012). Anlam Üzerine Denemeler, İstanbul: Hayal Perest Yay. Jameson, F. (2015). Antikler ve Postmodernler, İstanbul: YKY. Karadoğan, A. (2018). Modernist Estetik, Ankara:De Ki Yay. Lefebvre, H. (2003). Modern Dünyada Gündelik Hayat, İstanbul: De ki. Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü Erbalaban Gürbüz, Ö. Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern SinemaÖrneği Olarak Jean Luc Godard Sineması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.2, sa.4, ss.160-180, 2014


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modernlik kavramının tarihsel, sosyolojik ve felsefi gelişimini anlatır
ÖÇ02 Estetik modernizmin özelliklerini ayırdeder
ÖÇ03 Estetik modernizmin temel kuramlarını anlatır
ÖÇ04 Modern sinemanın tarihsel gelişimini sıralar
ÖÇ05 Modern sinemanın estetik özelliklerini tanımlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Birinci hafta dersin işleyişi ve kaynakların tanıtımı yapılacaktır. Bu kaynakların hangi amaçla ve hangi bağlam içinde derste yer aldığı öğrencilerle paylaşılacaktır. Dersin sonunda bir sonraki hafta için öğrencinin okuması gereken kuramsal metin paylaşılacaktır. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 İkinci hafta M. Calinescu’nun Modernliğin Beş Yüzü eserinin ilk bölümünden modernlik kavramı üzerine tartışma yürütülecektir. Modernliğin bir başlangıç tarihi var mıdır? Klasik ve modern arasındaki diyalektik ilişki nasıl açıklanmalıdır? Modernliğin katmanları nelerdir? Politik, iktisadi, felsefi ve kültürel bağlantıları hakkında neler söylenebilir? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü, Küre Yay Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Üçüncü hafta D. Harvey’nin Postmodernliğin Durumu kitabında Modernite ve Modernizm bölümü üzerine tartışma yürütülür. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dördüncü hafta bir önceki haftanın kuramsal tartışmasına devam edilir ve D. Harvey’nin modernizm ve postmodernizm arasındaki şematik farklar tablosu üzerinden modernizme içkin olan kavramlar üzerine tartışma yürütülür. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Beşinci hafta, M. Foucault’nun Estetik Modernizm metni üzerinden tartışma yürütülür. Gustave Manet’nin ilgili metinde geçen resimleriyle Foucault’nun çözümlemeleri ve estetik modernizm ve modernite ilişkisi üzerine tartışma yürütülür. Tartışma modernist akımlardan (empresyonizm, alman dışavurumculuğu, primitvizm) bazı örneklerle derinleştirilir. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Altıncı hafta M. Calinescu’nun Modernliğin Beş Yüzü eserine devam edilir. Avangard ve modernlik ilişkisi üzerine bir tartışma yürütülür. Bu tartışma 20.yüzyılın ilk döneminde gerçekleşen sinemasal avangard örnekleri ile desteklenir. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü, Küre Yay Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Yedinci hafta P. Gay’in Modernizm kitabından Modernizm İklimi, Tamamen Modern Tek Sanat bölümü üzerinden tartışma yürütülür. Modernizmin koşulları nelerdir? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Gay,P. Modernizm Sapkınlığın Cazibesi, Everets Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dokuzuncu hafta W. Benjamin’in Pasajlar kitabından Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı metni okunur ve tartışılır. ? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Benjamin, W. Pasajlar, YKY Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Onuncu hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Sinemada Klasik/Modern Ayrımı Kuramları ve Modern Sinemada Anlatım bölümleri tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 On birinci hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Modern Sinemada Tür bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 On ikinci hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Modernizmin Stilleri bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 On üçüncü hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Öykünün İstikrarsızlaştırılması bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dönem konuları üzerine genel bir tartışma Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Final ödevleri, konuları, kaynaklar, gözden geçirme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 30 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.11.2024 10:35