Genel Bilgi
Kod | EES003 |
Ad | Aerodynamics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN AKILLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders düşük hız aerodinamiğinin temel ilkelerini ifade etmeyi, özellikle viskoz olmayan ve sıkıştırılamaz akışı anlatmayı, aerodinamik tasarımın temel kademelerinde kullanılan yaygın yöntemlerden bahsetmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca haftalık olarak verilen ödevler ile öğrenmenin kalıcı hale getirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Aerostatik, Aerodinamik kuvvetler ve momentler. Temel prensipler ve denklemler. Potansiyel akım yaklaşımı. Akım tipleri. Bir boyutlu sürtünmesiz akımlar. Kanat Profillerinin aerodinamiği. İki boyutlu potansiyel akımlar. İnce profil teorisi. İki boyutlu panel yöntemleri. Sonlu kanat teorisi. Üç Boyutlu Sıkıştırılamaz akım.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fundamentals Aerodynamics. J. Anderson,JR. McGraw Hill
Notlar
Fundamentals Aerodynamics. J. Anderson,JR. McGraw Hill
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aerodinamiğin önemini açıklayabilecektir. |
ÖÇ02 | Aerodinamik kuvvet ve momentler ile katsayılar hakkında temel bilgileri tanımlayabilecektir. |
ÖÇ03 | Korunum yasalarına dayalı olarak akışı modelleyebilecektir. |
ÖÇ04 | Taşıma kuvvetinin üretimini açıklayabilecektir. |
ÖÇ05 | Silindir ve kanat profili gibi temel aerodinamik şekilleri karşılaştırabilecektir. |
ÖÇ06 | Taşıyıcı yüzey ve kanat kuramını tartışabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisansüstü düzeyde bilimsel araştırma yapabilir, gerekli bilgiye ulaşabilir, bilgiyi değerlendirebilir, yorumlar ve uygulamada kullanabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkındaki bilgileri öğrenir ve araştırmalar için gerekli olan çalışmalarda kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Enerji ve Enerji Sistemleri kapsamına giren problemleri kurgular, teknolojik gelişmeleri de göz önünde bulundurarak çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanındaki konuları tartışabilir, özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası çalışma yeteneği kazanır ve farklı disiplinlere ait bilgileri etkin bir şekilde kullanabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yeni ve gelişmekte olan teknolojilere ve uygulamalarına dair farkındalığa sahiptir, gerektiğinde bunları detaylı olarak inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamaların sosyal, toplumsal, ekonomik, etik boyutlarını araştırır ve tanımlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Literatür takibi, teknik sunum yapma, dinleme ve akademik düzeyde makale yazabilme becerisi kazanır ve kendi çalışmalarını alanındaki ulusal veya uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanayi ile uygulamalı proje yapar | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapıp özümseyecek teknik donanıma sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | aerodinamik kuvvet ve momentler, aerodinamik katsayılar, boyut analizi be Buckingham Pi kuramı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | akış benzerliği, akış tipleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | yöney işlemlerinin gözden geçirilmesi, entegraller, akışkan modelleri, kontrol hacmi ve akışkan elemanı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | kütlenin, momentumun ve enerjinin korunumu ilkelerini içeren korunum yasaları. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | akış paternleri, vortisite, sirkülasyon, hız potansiyeli ve akım fonksiyonları, hesaplamalı akışkanlar dinamiği bazlı bazı sayısal çözüm yönleri ile ilgili özet bilgiler. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bernoulli denklemi, kanal dâhilinde sıkıştırılamaz akış, pitot tüpü, basınç katsayısı kavramı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Viskoz olmayan, sıkıştırılamaz akışın temelleri: irrotasyonel, sıkıştırılamaz akış için yönetici denklemler, Laplace denklemi, uniform akış, kaynak akışı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Duble akışı, girdap akışı, Kutta-Joukowski kuramı ve taşımanın üretimi, panel yöntemleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kanat profilleri etrafında sıkıştırılamaz akış; profil geometrisi ve karakteristikleri, girdap yayılımı, Kutta şartı, Kelvin’in sirkülasyon kuramı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | klasik ince profil kuramı, aerodinamik merkez, çağdaş düşük hız profilleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | indüklenmiş sürükleme, vorteks flamenti, Biot-Savart yasası ve Helmholtz teoremleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Prandtl’a ait klasik taşıyıcı çizgi kuramı, sayısal doğrusal olmayan taşıyıcı çizgi yöntemi, tasıyıcı yüzey kuramı ve girdap latis sayısal metodu. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Taşıyıcı çizgi teorisi, eliptik taşıma dağılımı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Bilgisayar uygulaması: iki boyutlu kanat profili etrafındaki akışın potansiyel akış yaklaşımı ile çözümü. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |