Genel Bilgi
Kod | FBE712 |
Ad | Fen Eğitiminde Kavram Yanılgıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrenciler fen eğitiminde kavram yanılgılarının neler olduğunu, ortaya çıkarılma ve giderilme yollarını ilgili alanyazında yapılmış araştırmaları inceleyerek öğrenmiş olacaklardır.
Dersin İçeriği
Kavram yanılgısı nedir, kavram yanılgılarının kaynakları, Kavram Öğretimi ve Kavramsal Değişim, kavram yanılgılarının teşhis edilmesinde kullanılan yöntemler (kavram teşhis testleri, yazılı görüş alma, görüşme, çizim, kavram karikatürü, kavram haritası, analoji), kavram yanılgılarını giderme yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Gödek, Y. Polat, D. ve Kaya, V.H. F. (2018). Fen bilgisi öğretiminde kavram yanılgıları. Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
Tsaparlis, G. & Sevian, H. (2013). Concepts of Matter in Science Education. Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kavram yanılgısını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kavramsal değişim Modeli'ni açıklar. |
ÖÇ03 | Kavram yanılgılarını teşhis etmede kullanılan stratejileri açıklar. |
ÖÇ04 | Kavram yanılgılarını gidermede kullanılan stratejileri açıklar. |
ÖÇ05 | Ortaokul öğrencilerinin fen programından seçilen bir konuda kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada, bir nitel bir nicel olmak üzere en az 2 tekniği kullanır. |
ÖÇ06 | Ortaokul fen programındaki konularla ilgili kavram yanılgılarını ortaya çıkarma amaçlı bilimsel bir çalışma yürütür ve makale formatında raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Der hakkında genel bilgilendirme yapılması ve ders izlencesinin paylaşılması | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bölüm 1 Giriş- İnsanlar nasıl öğrenir; Fendeki alternatif kavramaları nasıl ortaya çıkarır, tanır ve düzeltiriz | Kitap bölümü özetleme: Allen (2010) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Makale okuma: Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler; Makale okuma: Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması | Makale özetleme: Laçin Şimşek ve Tezcan, 2008; Yağbasan ve Gülçiçek, 2003 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Makale okuma: Fen eğitiminde iki aşamalı test ve görüşme kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: iki aşamalı test ve görüşme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Makale okuma: Fen eğitiminde üç aşamalı test ve çizim kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: üç aşamalı test ve çizim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Makale okuma: Fen eğitiminde dört aşamalı test ve açık uçlu sorular kullanılarak kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Makale özetleme: dört aşamalı test ve açık uçlu sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Makale okuma: Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-I: Teorik temelleri | Makale özetleme: Canpolat ve Pinarbaşı, 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Fen eğitiminde kavramsal değişim yaklaşımı-II | Duit, Treagust, D. & Widodo, A. (2013). Teaching science for conceptual change: Theory and practice. In International handbook of research on conceptual change (pp. 499-515). Routledge. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
9 | Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması | Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Devamı- Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması | Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Önceki haftanın devamı-Makale okuma: Fen eğitiminde kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmaların tartışılması | Makale özetleme: Kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik yapılmış çalışmalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | 5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama | Ulusal ve uluslararası literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devamı-5-8. sınıf fen dersinden seçilen bir konuda kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması için 2 yöntem belirleme ve çalışmayı tasarlama | Ulusal ve uluslararası literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çalışmanın veri analizi bölümünün tartışılması | Çalışmanın Tartışma bölümüne kadarki kısmın yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çalışmanın Tartışma Bölümüyle ilgili tartışma | Çalışmanın Tartışma bölümünün yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Final ödevi teslimi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |