Genel Bilgi
Kod | FBE711 |
Ad | Fen Eğitiminde Kavram Değişimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT UÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında kavram değişimi kuramları ve öğretimde uygulamalarının sistematik analizi.
Dersin İçeriği
Kavram değişimi kuramları ve uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Makaleler
Notlar
International Handbook of Research on Conceptual Change Edited By Stella Vosniadou (2013)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kavram değişimi kuramlarınını açıklar |
ÖÇ02 | Kavram değişimi kuramlarının fen derslerinde uygulamalarını yapar |
ÖÇ03 | Kavram değişim modellerini karşılaştırır |
ÖÇ04 | Fen öğretimi programını kavram değişimi modellerine göre eleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, ders izlencesi | Ön hazırlıkyok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kavram öğretimi nedir? | Posner, G. J., & Strike, K. A. (1976). A categorization scheme for principles of sequencing content. Review of Educational Research, 46, 665-690. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavram yanılgıs | Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75, 649-672. Duit, R. (1999). Conceptual change approach in science education. In W. Schnotz, S. Vosniadou & M. Carretero (Eds.), New perspectives on conceptual change. Oxford, UK: Elsevier Science Ltd. Duit, R., Roth, W.-M., Komorek, M., & Wilbers, J. (2001). Fostering conceptual change by analogies-between Scylla and Charybdis. Learning and Instruction, 11, 283-303. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Posner-Strike modeli | Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. In R. A. Duschl & R. J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science, cognitive psychology, and educational theory and practice. Albany, NY: State University Press of New York. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Posne-Strike modeli ve fen öğretimi | Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | diSessa p-prim modeli | diSessa, A. A. (1988). Knowledge in pieces. In G. Forman & P. B. Pufall (Eds.), Constructivism in the computer age (pp. 49-70). Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum. diSessa, A. A. (1993). Toward an epistemology of physics. Cognition and Instruction, 10(2&3), 105-225. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | diSessa p-prim modeli ve fen öğretimi | diSessa, A. A. (2002). Why "conceptual ecology" is a good idea. In M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp. 29-61). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publisher. diSessa, A. A., & Sherin, B. L. (1998). What changes in conceptual change? International Journal of Science Education, 20(10), 1155-1191. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Voniadou modeli | Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1987). Theories of knowledge restructuring in development. Review of Educational Research, 57(1), 51-67. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992). Mental models of the Earth: A Study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535-585. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vosniadou modeli ve fen öğretimi | Vosniadou, S. (2001a). Designing learning environments to promote conceptual change in science. Learning and Instruction, 11(4-5), 381-419. Vosniadou, S. (2001b). What can persuasion research tell us about conceptual change that we did not already know. International Journal of Educational Research, 35(7-8), 731-737. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1987). Theories of knowledge restructuring in development. Review of Educational Research, 57(1), 51-67. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Chi modeli | Chi, M. T. H., & Roscoe, R. D. (2002). The processes and challenges of conceptual change. In M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice (pp. 3-29). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publisher. Chi, M. T. H., & Slotta, J. D. (1993). The ontological coherence of intuitive physics. Cognition and Instruction, 10(2&3), 249-260. Chi, M. T. H., Slotta, J. D., & Leeuw, N. (1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4, 27-43. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hewson modeli | Hewson, P. W., & Hewson, M. G. A. B. (1984). The role of conceptual conflict in conceptua | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Hewson modeli ve fen öğretimi | Hewson, P. W., & Lemberger, J. (2000). Status as the hallmark of conceptual learning. In R. Millar, J. Leach & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research. Buckingham, Philadelphia: Open University Press. Hewson, P. W., & Thorley, N. R. (1989). The conditions of conceptual change in the classroom. International Journal of Science Education, 11(Special issue), 541-553. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Kavram değişimi modellerinin karşılaştırılması | Dört modeli içeren bir tablo oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Fen Öğretimi programının analizi | MEB öğretim programı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |