Genel Bilgi
Kod | FBE705 |
Ad | Fen Eğitiminde Güncel Konular |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. TUBA DEMİRCİOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında fen eğitimi alanında çalışmak isteyen yüksek lisans öğrencilerinin bu alandaki güncel araştırma konularının kuramsal temelini ve bu konularda bugüne kadar yapılmış araştırmaları incelemesi amaçlanmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin tez konularına karar vermiş olmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Öğrenciler her hafta fen eğitimindeki araştırma konularından biri hakkında verilen kaynakları okuyup kendi cümleleriyle ifade ettikleri bir rapor olarak teslim edecektir. Haftada 1 veya 2 öğrencinin belirlenen konuda sınıf tartışmasını yönetmesi beklenmektedir. Dönem sonunda tez konusu olarak belirledikleri bir alanda kuramsal çerçeve ve literatür taraması hazırlayıp final ödevi olarak teslim edeceklerdir. Dersin içerdiği konular Fen Eğitiminde Öğrenci Kavramaları ve Kavramsal Değişim, Fen Eğitiminde Tutum ve Motivasyon, Okul Dışı Fen Öğrenme, Fen Eğitiminde Cinsiyet Sorunları, Çevre Eğitimi, Fen Okuryazarlığı, Sorgulamaya Dayalı Öğrenme, Bilimin Doğası, İşbirlikli Öğrenme, Sosyobilimsel Konular, STEM Eğitimi ve Argumantasyon
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Abell, S.K. and Lederman, N.G. (2007). Handbook of Research in Science Education. Routledge.
Notlar
Taber, K. (2009). Progressing Science Education. Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kavramsal değişim yaklaşımını tanımlar. |
ÖÇ02 | Fen eğitiminde alternatif kavramaların önemini fark eder. |
ÖÇ03 | Fene yönelik tutum ve motivasyonu etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ04 | Okul dışı etkinliklerin insanların bilgi, beceri, anlama, takdir etme ve yargıları üzerindeki etkilerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Cinsiyetin fen eğitiminin tarihsel ve sosyokültürel boyutlarının gelişimi üzerine etkisini tartışır. |
ÖÇ06 | Çevre eğitimiyle ilgili araştırmaları tartışır. |
ÖÇ07 | Fen eğitiminde bilimin doğası öğretiminin gerekliliğini sorgular. |
ÖÇ08 | Argümantasyon becerilerinin öğretiminde sosyobilimsel konuların rolünü tartışır. |
ÖÇ09 | Fen öğretiminde STEM le bütünleşik yaklaşımın yerini sorgular. |
ÖÇ10 | Fen eğitiminde uygulanan argümantasyon modellerini açıklar. |
ÖÇ11 | İşbirlikli öğrenmenin temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ12 | Meta analiz çalışmalarına dayanarak, fen eğitiminde İşbirlikli öğrenmenin etkilerine ilişkin potansiyel moderatörleri belirler. |
ÖÇ13 | İlgili literatüre dayanarak, sorgulamaya dayalı öğrenmedeki sorgulama döngüsünün basamaklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişi ve içeriği hakkında genel bilgilendirme | Ön hazırlık yok. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Fen Eğitiminde Öğrenci Kavramaları ve Kavramsal Değişim | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Fen Eğitiminde Tutum ve Motivasyon | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okul Dışı Fen Öğrenme | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fen Eğitiminde Cinsiyet Sorunları | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çevre Eğitimi | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bilimsel okuryazarlık/Fen Okuryazarlığı | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bilimin Doğası | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İşbirlikli Öğrenme | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyobilimsel Konular | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | STEM Eğitimi | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Argumantasyon | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fen Eğitiminde Argümantasyon | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Final ödevleri üzerinde tartışma, geribildirimler | İlgili bölümün okunarak raporunun hazırlanması, Final raporunun yazımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final raporunun yazımı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final raporunun yazımı ve teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |