Genel Bilgi
Kod | FBE807 |
Ad | Sorgulamaya Dayalı Öğrenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kuramsal ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Kuramsal bölümde öğrenciler sorgulamaya dayalı öğrenmenin kuramsal temelini ve genel özelliklerini kavrayacaklardır. Uygulama bölümünde ise öğrenciler fen eğitiminde sorgulamaya dayalı öğretim üzerine literatür taraması yaparak ortaokul fen dersinde bir konunun öğretiminde sorgulamaya dayalı öğrenme ortamı tasarlayacak ve yöntemin uygulamasını gerçekleştirecektir. Uygulama süreciyle hedeflenen, öğrencinin yöntemi deneyimlemesi ve çalışmasını bilimsel bir araştırmaya dönüştürerek makale formatında raporlaştırmasıdır.
Dersin İçeriği
Sorgulamaya dayalı öğrenmenin savunucuları (Dewey, Piaget, Vygotsky ve Bruner), sorgulama dayalı öğrenme modelleri (Öğrenme halkası, 5E ve Süreç Odaklı Rehberli Sorgulamayla Öğrenme), bilimsel akıl yürütme becerileri, sorgulamaya dayalı öğrenmede değerlendirme, fen öğretmeni eğitiminde sorgulamaya dayalı öğrenme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Tsivitanidou, O. E., Gray, P., Rybska, E., Louca, L., & Constantinou, C. P. (Eds.). (2018). Professional development for inquiry-based science teaching and learning. Springer International Publishing. Kuhlthau, C. C., Leslie, K. M., & Ann, K. C. (2007). Guided inquiry (learning in the 21st). Libraries Unlimited
Notlar
İlgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sorgulamaya dayalı öğrenmenin içerdiği aşamaları açıklar. |
ÖÇ02 | Sorgulamaya dayalı öğrenme modellerini tanır. |
ÖÇ03 | Fen eğitiminde sorgulamaya dayalı öğrenme üzerine yapılmış güncel araştırmaları değerlendirir. |
ÖÇ04 | Bilimsel akıl yürütme becerilerini kullanmayı gerektiren etkinlikler hazırlar. |
ÖÇ05 | Sorgulamaya dayalı öğrenmenin etkilerine ilişkin bir bilimsel araştırma yürütür, makalesini yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında bilgilendirme | Ön hazırlık yok. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dewey, Piaget | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vygotsky, Bruner, Karplus, Lawson | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sorgulamaya dayalı öğrenme ve öğretme nedir? | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Devam: Sorgulamaya dayalı öğrenme ve öğretme nedir? | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Rehberli sorgulamayla öğrenme | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Rehberli sorgulamayla öğrenmenin teorik temelleri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Devamı: Rehberli sorgulamayla öğrenmenin teorik temelleri | İlgili bölümlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Rehberli sorgulamada değerlendirme | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğrenme Halkası - Karplus | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | 5E moeli | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Süreç Odaklı Rehberli Sorgulamayla Öğrenme (POGIL) | İlgili bölümlerin okunması Sorgulamaya dayalı öğrenme etkinlikleri hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devamı: Süreç Odaklı Rehberli Sorgulamayla Öğrenme (POGIL) | İlgili bölümlerin okunması Araştırmanın yürütülmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Fen eğitiminde sorgulamaya dayalı öğrenmeyle ilgili güncel araştırmalar | Son 5 yıllık literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Devamı: Fen eğitiminde sorgulamaya dayalı öğrenmeyle ilgili güncel araştırmalar | Son 5 yıllık literatür taraması Makalenin yazılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | FİNAL HAFTASI | Final ödevi teslim | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | FİNAL | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |