Genel Bilgi
Kod | FBE806 |
Ad | Fen Eğitiminde Sosyobilimsel Konuların Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH MATYAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH MATYAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fen eğitimi konularından sosyobilimsel olanların ve olmayanların ayrılmasını öğretmeyi amaçlar. Sosyobilimsel konuların öğretilmesinde uygulanan yöntem ve teknikleri incelemeyi ve bu tekniklerin kullanılmasındaki amaçları öğretmeyi hedefler.
Dersin İçeriği
Öğrencilere günlük hayatın içerisindeki fen ve teknolojik gelişimlerden kaynaklı ortaya çıkan sosyal problemlerin tartışılması, bu konular hakkında temel bilgi verilmesi, sosyobilimsel konular hakkında kanıtlara dayandırılarak argüman geliştirme becerisi öğretimi, ve SBS hakkına karar verirken ahlaki değerlerin kullanımı ve önemi hakkında bilgi vermekten oluşmaktadır. Ders genel olarak Fen teknoloji okuryazarlığı, Sosyobilimsel konuların özellikleri ve boyutları, Sosyobilimsel konuları farklı kılan nedir. bilimsel okuryazarlık bilimin doğası ve SBK, SBK ve öğretim programı, Sosyobilimsel konular nasıl uygulanır, SBK belirlerken nelere dikkat edilmeli, SBK ve argümantasyon, sınıf ortamında SBK tartışma süreci nasıl yönetilmeli vb. konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sosyobilimsel konular ve öğretimi, Yazar: Mustafa Sami Topçu, Pegem Yayınevi
Notlar
Sosyobilimsel konular ve öğretimi, Yazar: Mustafa Sami Topçu, Pegem Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyobilimsel konuların genel özelliklerini bilme |
ÖÇ02 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri ve öneminin farkına varma |
ÖÇ03 | Sosyobilimsel konuların uygulamalarını bilme |
ÖÇ04 | Sosyobilimsel konuların ve argümantasyon ilişkisini anlama |
ÖÇ05 | Sosyobilimsel konuların ve bilimin doğası ilişkisini anlama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fen ve Teknoloji okuryazarlığı | İlgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyobilimsel konulara giriş, | İlgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyobilimsel konuların özellikleri ve boyutları | İlgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sosyobilimsel konuların gelişimi | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sosyobilimsel konuların tarihçesi | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki önemi | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik öğretim çerçevesi | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İgili Konuların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyobilimsel konuların öğretimin yönelik örnek ders planları, | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sosyobilimsel konular ve ahlaki perspektif | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sosyobilimsel konular ve sosyal medya | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sosyobilimsel konular ve argümantasyon | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Sosyobilimsel konular uygulama alanları | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sosyobilimsel konulara genel bir bakış | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek Sosyobilimsel konular | İlgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Sosyobilimsel konularve ahlaki perspektif | İgili Konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | İlgili Konuların okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |