Genel Bilgi
Kod | FBE801 |
Ad | Fen Bilimleri Eğitiminde Alan Araştırmaları ve Etik (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGECAN TAŞTAN KIRIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Fen eğitimi alanında öne çıkan araştırma konularına ilişkin, uluslararası bağlamda önemli görülen dergilerde yayınlanmış güncel (son 5 yılı kapsayan) uluslararası makaleler incelenerek öğrencilerin bu konulara ilişkin kavramsal temellerini geliştirmek ve uluslararası alanyazındaki eğilimleri tespit etmek amaçlanmaktadır. Böylece öğrencilerin fen eğitimi alanında uluslararası literatüre katkı sağlayan çalışmaları görmesi, alanda öne çıkan problemleri fark etmesi ve kendi tez konularına ilişkin sınırlarını belirleyebilmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Fen kavramlarının öğretimi, kavram yanılgıları ve kavramsal değişim, sosyo-bilimsel konular, fen eğitiminde ilgi, tutum, motivasyon, fen öğretiminde teknoloji kullanımı, sorgulamaya dayalı öğrenme, işbirlikli öğrenme, STEM eğitimi, bilimin doğası, fen eğitiminde cinsiyet, argümantasyon, dünyada fen eğitimi araştırmalarının son 5 yıldaki eğilimi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Abell, S.K. & Lederman, N.G. (2007). Handbook of Research in Science Education. New York: Routledge.
Notlar
Taber, K. (2009). Progressing science education. Springer
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fen eğitimi alanında en fazla çalışılan konu alanlarında, en yüksek etki değerine sahip 5 fen eğitimi dergisinde tarama yaparak fen eğitimi araştırmalarındaki son 5 yıllık eğilimleri ve ilgili konulardaki problemleri belirler. |
ÖÇ02 | Fen eğitimi alanındaki araştırmaların son 5 yıldaki eğilimini ortaya koyan bir makale yazar. |
ÖÇ03 | Araştırma literatüründe sistematik derlemelerin rolünü açıklar. |
ÖÇ04 | Fen eğitiminde yapılmış sistematik derlemeleri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işlenişi ve içeriği hakkında genel bilgilendirme | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Research in Science Education: Fen Eğitiminde Öğrenci Kavramaları ve Kavramsal Değişim | Resaerch in Science Education dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Science Education: Fen Eğitiminde Tutum ve Motivasyon | "Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Science Education: Okul Dışı Fen Öğrenme | "Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | International Journal of Science Education: Fen Eğitiminde Cinsiyet Sorunları | "International Journal of Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Research in Science Education: Çevre Eğitimi | "Research in Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Journal of Research in Science Teaching: Bilimsel okuryazarlık/Fen Okuryazarlığı | "Journal of Research in Science Teaching" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Devamı-Journal of Research in Science Teaching: Bilimsel okuryazarlık/Fen Okuryazarlığı | "Journal of Research in Science Teaching" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | International Journal of Science Education: Sorgulamaya Dayalı Öğrenme | "International Journal of Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Journal of Research in Science Teaching: Bilimin Doğası | "Journal of Research in Science Teaching" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Research in Science Education: İşbirlikli öğrenme | "Research in Science Education" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Journal of Research in Science Teaching: Sosyobilimsel Konular | "Journal of Research in Science Teaching" dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Research in Science Education: STEM Eğitimi | Research in Science Education dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | International Journal of Science Education: Argümantasyon | International Journal of Science Education dergisinde, verilen konuda son 5 yıldaki makalelerin içerik analizi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Final ödeviyle ilgili tartışma ve geribildirimler | Final ödevi taslağının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | FINAL HAFTASI | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | FINAL | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |