Genel Bilgi
Kod | MK020 |
Ad | Design of Thermal Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ORHAN BÜYÜKALACA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı, öğrencilere ısıl sistemlerin tasarımında karşılaşılan kütle, enerji, entropi ve ekserji denge denklemlerinin çözümünü bir denklem çözücüsü yazılımı vasıtasıyla yapabilmeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Isıl sistemlere giriş, programlama dillerine giriş, denklem çözücü yazılımlarına giriş, temel bilgilerin gözden geçirilmesi (termodinamik, ısı transferi, akışkanlar mekaniği), ısıl sistemlerin modellenmesi, programlama ile problemlerin çözümü, örnek vaka çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Termodinamik, ısı transferi, akışkanlar mekaniği ve programlama dilleri hakkında temel bilgilere sahip olmak
Kaynaklar
Ders notları öğrencilere haftalık olarak dağıtılır.
Notlar
1) Design of thermal systems, W.M. Stoecker, MvGraw-Hill 2) Thermal System Design and Simulation, P.L. Dhar, Elsevier Ltd. 3) Mastering EES, S. Klein and G. Nellis, F-Chart Software
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termal sistem tasarımı için temel termodinamik, ısı transferi ve akışkanlar dinamiği analizlerini yapabilir. |
ÖÇ02 | Bir denklem çözücü yazılım kullanarak termal sistem tasarımı için gerekli denklemleri çözebilir. |
ÖÇ03 | Sistem tasarımı sürecinde eğri uydurma, enterpolasyon ve optimizasyon tekniklerini uygulama becerisi kazanır. |
ÖÇ04 | Gaz akışkanlı güç çevrimlerini temel olarak tasarlama becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Temel olarak buhar güç çevrimlerini tasarlama becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Temel olarak soğutma çevrimlerini tasarlama becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Psikrometrik analiz ve iklimlendirme sistemleri tasarlama bilgisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamiğin temelleri | Lisans öğreniminde alınan termodinamik dersinin temel konuları tekrarlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Isı transferi ve akışkanlar mekaniğinin temelleri | Lisans öğreniminde alınan ısı transferi ve akışkanlar mekaniği derslerinin temel konuları tekrarlanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Energy Equation Solver (EES) yazılımına giriş | Denklem çözücü yazılımlar hakkında araştırma yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Kütüphane matematiksel ve dize fonksiyonları | Denklem çözücü yazılımında içerilen matematik ve string fonksiyonları incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Kütüphane özellik işlevleri | Denklem çözücü yazılımında içerilen madde özellikleriyle ilgili fonksiyonlar incelenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sabitler, değişkenler, mantık yapıları, döngü yapıları, alt programlar | Mantıksal işlem kuralları hakkında araştırma yapılır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Parametrik analiz | Parametrik çalışma kavramı hakkında ön bilgi toplanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Eğri uydurma, enterpolasyon ve optimizasyon teknikleri | Optimizasyon yöntemleri hakkında ön bilgi toplanır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Gaz akışkanlı güç çevrimlerinin tasarımı | Gaz akışkanlı güç çevrimleri konusu gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Buharlı güç çevrimlerinin tasarımı | Buharlı güç çevrimleri konusu gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Soğutma çevrimlerinin tasarımı | Soğutma çevrimleri konusu gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Psikrometri ve iklimlendirme sistemleri | Psikometrinin temelleri gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Isı eşanjörü tasarım yöntemleri | Isı değiştiricisi tasarımı yöntemleri konusu gözden geçirilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
16 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |