Genel Bilgi
Kod | MK517 |
Ad | Flexible Manufacturing Cells and Design Methodologies |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NECDET GEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı esnek üretim/imalat sistemlerinin konvansiyonel imalat sistemlerinden farklılığını ını ortaya koymak ve esnek sistemlerin tasarımını kolaylaştıracak teknik ve metodları vermektir.
Dersin İçeriği
1-GİRİŞ, 2-CIM'DE ESNEK ÜRETİME GİRİŞ, 3- ESNEK İŞLEME SİSTEMLERİ (FMS), MONTAJ VE MUAYENE SİSTEMLERİ, 4-Hücre ve sistem programlama görevlerinin özeti, 5-MALZEME TAŞIMA VE DEPOLAMA SİSTEMLERİ, 6-FMS de yardımcı sistemler, 7-SİSTEM MODELLEME (Yapılandırılmış ANALİZ VE TASARIM (SAD), 8-FMS HÜCRE VE SİSTEM İŞLEM KONTROL STRATEJİLERİ, 9-Ara Sınav, 10-FMS ve FMC GELİŞTİRME SÜRECİ, 11-FMC MEKANİK Parça TASARIM SÜRECİ, 12-Sistem Kontrol sistemi mimarisi, 13-VAKA ÇALIŞMASI, 14-PCBA tamir çalışması, 15-VAKA ÇALIŞMASI, 16-Final Sınavı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Leondes C 2001 Computer-aided design, and manufacturing systems techniques and applications, vol. V. CRC press Boca raton FL, pp 1-44
Notlar
Manufacturing system design and analysis B.WU, Chapman and Hall
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Esnek üretim sistemlerinin imalat için önemini bilir. |
ÖÇ02 | Esnek üretim sistemlerini oluşturan temel elemanları bilir. |
ÖÇ03 | Esnek üretim birimi (Flexible manufacturing cell) tasarım sürecini bilir. |
ÖÇ04 | IDEF tekniği ve benzer teknikler kullanarak sistemi alt fonksiyonlara ayırabilir. |
ÖÇ05 | Belirlenen alt fonksiyonlar için en uygun çözümü belirleyebilir. |
ÖÇ06 | Tasarım sürecini kolaylaştıran teknik ve yöntemleri bilir. |
ÖÇ07 | Esnek üretim birimi tasarımında yaratıcı ve mantıksal düşünce geliştirme tekniklerini kullanarak çözümler belirleyebilir. |
ÖÇ08 | Tüm sistemi meydana getirecek en iyi konfigurasyonu belirler. |
ÖÇ09 | Sistem entegrasyonu yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Literatür araştırması yapabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | "GİRİŞ, FMS- FMC- CIM, sistem modelleme, IDEF kullanan jenerik CIM tasarım modeli ile ne demek istiyoruz " | Ders notları, yardımcı kaynak kitaplar, Ürün tasarım süreci ve safhaları (Product development process) ile ilgili ev ödevi ve kısa sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | "CİM'DE ESNEK ÜRETİME GİRİŞ; Genel Bakış, FMS tasarım örnekleri, " | Yardımcı kaynak kitap-Chapter 1, "Esnek üretim birimi (Systematic design of flexible manufacturing cells (FMC) ) tasarımı" ile ilgili kaynak taraması ve kısa sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | ESNEK ÜRETİM SİSTEMLERİ (FMS), MONTAJ VE MUAYENE SİSTEMLERİ; geleneksel ürün tasarımı, FMS tasarımının tasarım gereksinimleri, Konsept oluşturma tekniklerinin özeti, | Yardımcı Kaynak kitap-Chapter 2, problem çözme ve yaratıcı düşünce geliştirme (Concept generation techniques) teknikleri ile ilgili ev ödevi ve sunu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Üretim birimi (hücre) ve sistem programlama görevlerinin özeti, üretim sistemi araçları ve takım taşıma, ara depolama, parça aktarımı ve depolama, dinamik, gerçek zamanlı operasyonel kontrol. | Yardımcı kaynak kitap-chapter 2, karar verme teknikleri ve değerlendirme (Desicion making and concept selection) ile ilgili ev ödevi ve kısa sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | MALZEME TAŞIMA VE DEPOLAMA SİSTEMLERİ; Genel tasarım konseptlerine genel bakış, AGV konsept örnekleri, otomatik depolama ve alma sistemleri, " | Yardımcı kaynak kitap-chapter 3, "Requirement list"hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
6 | FMS'DE YARDIMCI CİHAZLAR; FMS için tampon depolar, iş montajı ve modüler fikstür, tasarım ve modüler fikstürlerin robotik montajı, | Yardımcı kaynak kitap-Chapter 4, "FMS design domains" ile ilgili kaynakça taraması, "Machine selection techniques in FMS" ile ilgili ev ödevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | SİSTEM MODELLEME ( YAPILANDIRILMIŞ ANALİZ VE TASARIM (SAD), SAD tekniğine (SADT/IDEF), VERİ AKIŞ DİYAGRAMLARINA (DFD) dayalı genel bir FMS tasarım yöntemi; DFD'ye giriş, | Kaynak kitaplar, proje planlama ile ilgili yöntemleri ile ilgili ödev kısa sunu hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | FMS HÜCRE VE SİSTEM İŞLEM KONTROL STRATEJİLERİ, FMS dinamik çizelgeleme, FMS üretim kontrolü ve çizelgeleme, FMS çizelgeleme kuralları vb. | Kaynak kitaplar, "The use of QFD in design" ile ilgili ödev, sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Vize Sınavı | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | FMS ve FMC GELİŞTİRME SÜRECİ, FMC tasarım ortamı, Mekanik tasarım ve entegrasyon için tasarım araçları ve teknikleri. Mekanik parça için yöntem ve prosedürlerin tasarımı. | Kaynak kitaplar, CASE study ile ilgili dökümanlar verilecek. "DF(X) in machine design" ile ilgili ödev. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | MEKANİK PARÇA İÇİN FMC TASARIM SÜRECİ; Mekanik parçaların tasarımı ve seçimi, makine seçim teknikleri | Kaynak kitaplar, Sistemi alt fonksiyonlara ayırma teknikleri ile ilgili (Bike decompositioning) ev ödevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Hücre denetleyici mimarisinin tasarımı, Entegrasyon ve arayüz oluşturma. | Kaynak kitap-Chapter 5, yardımcı sistem, ve modüler jigler ile ilgili ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | VAKA ANALİZİ; Esnek Robotik Baskılı Devre Kartı Düzeneği (PCBA) Yeniden İşleme (yeniden üretim) Hücresinin Tasarımı; problem tanımı, PCBA üretimine giriş | Esnek üretim sistemi uygulaması ile Kaynak kitap ve ilgili makaleler sağlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
14 | "PCBA tamir, yeniden üretim teknolojisi ve tamir araçları, tamir gereksinimleri, esnek PCBA tamir sistemi konseptleri oluşturma, konsept seçimi, konsept için araçlar ve teknikler, konseptin tasarımı ve üretimi, sonuçlar. " | Esnek üretim sistemi uygulaması ile Kaynak kitap ve ilgili makaleler sağlanacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | 9. veya 10. hafta da vize sınavı | kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm dokumanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | 16. haftada final sınavı | kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm dokumanlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | 17. Haftada Bütünleme sınavı | Kaynak kitap ve desr ile ilgili tüm dökümanlar | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |