Genel Bilgi
Kod | ICM113 |
Ad | Serbest El Perspektif |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Kemal SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Kemal SAKARYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Serbest el kullanarak perspektif çizimi yapmak, temel geometrik objeler ile perspektif kılavuzu oluşturmak, obje kompozisyonlarında kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşluk durumuna uygun deformasyonda perspektif çizimi hazırlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri, perspektif türleri, perspektif anlatımda kullanılan kavramlar, perspektifte deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi) , obje-kaçma noktası ilişkileri, geometrik objelerin tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri, obje kompozisyonlarının tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Artistik Perspektif, Fehmi Kızıl -- Mimari Perspektif ve Gölge, Harbi Hotan Francis D.K. Ching, Architectural Graphics
Notlar
Ders koordinatörünün konu anlatım videoları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel perspektif kavramlarını çizimi tanımlamada kullanır. |
ÖÇ02 | Çizimi inceleyerek hangi perspektif türünde olduğunu belirtir. |
ÖÇ03 | Bakma noktası, kaçma noktası, ufuk çizgisi kavramlarının farkına varır. |
ÖÇ04 | Bakma noktası - kaçma noktası kavramlarını ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Temel geometrik obje perspektiflerinin serbest el ile çizim kabiliyetini geliştirir. |
ÖÇ06 | Bakış noktası değişimine göre obje çiziminde gerçekleşecek değişiklikleri tanır. |
ÖÇ07 | Aynı objenin/kompoziyonun farklı perspektif türlerine göre çizimlerini yapar. |
ÖÇ08 | Tasarımda vurgulamak istediği görünüşe göre perspektif türü seçimine karar verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Perspektife giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Perspektif türleri, perspektif anlatımında kullanılan bakma noktası, kaçma noktası, resim düzlemi, yer düzlemi gibi kavramlar. Perspektif çiziminde deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi). | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tek kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tekil geometrik objelerin serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Obje kompozisyonlarının serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Devam çalışması: Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çift kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Tekil geometrik objelerin serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Obje kompozisyonlarının serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çift kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Aksonometrik perspektif ile ilgili genel kurallar. Kılavuz oluşturma yöntemi. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tekil obje ve kompozisyonların serbest el ile aksonometrik perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Aksonometrik perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |