IMS205 Geleneksel Mekan Kavramı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IMS205
Ad Geleneksel Mekan Kavramı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA
Dersin Öğretim Elemanı Arş.Gör.Dr. Gözde ALTIPARMAKOĞLU SAKARYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Geleneksel Türk Evi'nin anlamı ve Türk mimarlık tarihinde yorumlama çabalarının tarihsel bir kronoloji ile inceleneceği derste, geçmişte kullanılmış ve halen kullanılmakta olan geleneksel yapı malzemelerinin doğal taş, toprak ve ahşap gibi genel malzeme özellikleri tanıtıldıktan sonra tanım, özellik ve yapıdaki kullanım yerleri konusunda öğrencinin bilgilendirilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Eski çağlardan, yakın geçmişe kadar Türk yaşam kültüründe yeri olan değerlerin, geleneksel Türk evlerinin tasarımına ve kullanımına etkileri üzerinde durulmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

KÜÇÜKERMAN, Ö. (1973). Anadolu'daki Geleneksel Türk Evinde Mekan Organizasyonu Açısından Odalar, T.T.O.K. Yayınları, İstanbul. ELDEM, S.H. (1987). Türk Evi Osmanlı Dönemi, Taç Vakfı Yayınları, ISBN:9699999098, İstanbul. KUBAN, D. (1995). Türk Hayat'lı Evi, Eren Yayıncılık, ISBN:9757622133, İstanbul. Günay, R. (1998). Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, Yem Yayınları, ISBN:9789757438663, İstanbul. ULUENGİN, N.Y. (2000). Osmanlı-Türk Sivil Mimarisinde Pencere Açıklıklarının Gelişimi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9757438618, İstanbul. EYÜCE, A. (2005). Geleneksel Yapılar ve Mekanlar, Birsen Yayınevi, ISBN:9755114300, İstanbul. BEKTAŞ, C. (2007). Türk Evi: Turkish House, Bileşim Yayıncılık, ISBN:9789756410790, İstanbul. KÜÇÜKERMAN, Ö. (2007). Türk Evi Kendi Mekanının Arayışı İçinde, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, ISBN:9789757641438, İstanbul. YÜREKLİ, F., YÜREKLİ, H. (2010). Türk Evi Gözlemler - Yorumlar, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, ISBN:9789758599592, İstanbul.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geleneksel mekan ve vernaküler mimarlık terimlerini açıklar.
ÖÇ02 Geleneksel mimariyi biçimlendiren etkenleri sıralar.
ÖÇ03 Anadolu konut mimarisinin gelişiminin farkına varır.
ÖÇ04 Geleneksel türk evi tipolojisini açıklar.
ÖÇ05 Türk evinde mekan ve işlevsel organizasyon prensiplerini ifade eder.
ÖÇ06 Farklı bölgelere ait konut biçimlenmesini ayırt eder.
ÖÇ07 Geleneksel Türk Evi plan tiplerini sınıflandırır.
ÖÇ08 Geleneksel Türk Evi'nde ana ve ikinci derece unsurları belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel Türk evinin tarihi gelişimi, tanıma ve yayılma alanları. Dersle ilgili genel bilgi araştırması. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap
2 Geleneksel Türk evinin plan tipleri; sofasız plan tipleri, dış sofalı plan tipleri, iç sofalı plan tipleri, orta sofalı plan tipleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
3 Geleneksel Türk evi planında ana unsurlar; sofalar ve odalar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
4 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; ıslak hacimler (mutfak, banyo v.b). Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
5 Geleneksel Türk evi planında ikinci derece unsurlar; Merdivenler, ahır, samanlık, ambar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
6 Geleneksel Türk evine ait karakteristikler; kagir (taş) yığma yapılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
7 Ahşap karkas yapılar ve yapım teknikleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
8 Ara Sınav Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Çatılar; Toprak damlı düz çatılar, alaturka kiremit örtülü meyilli ahşap çatılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
10 Geleneksel Türk evinde cephe sistemleri. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
11 Pencereler, iç ve dış kapılar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
12 Çıkmalar (cumbalar) ve payandalar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
13 Ocaklar ve dolaplar. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
14 Tavanlar (süslemeler). Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Geleneksel Türk evleri günümüze kadar neden yaşayamadı. Nedenleri nelerdir. Konu hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem içinde işlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 10:50