Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
ULUSLARARASI İLİŞKİLER PR. | |
Kod | SBUS405 |
Ad | Uluslararası Güvenlik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ASLI ILGIT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Kasım TİMUR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Güvenlik ve uluslararası güvenlik kavramının ortaya çıkışını ve gelişimini izleyerek küresel siyasette uluslararası güvenlik konularını, politikalarını ve tartışmalarını anlamak, analiz etmek ve değerlendirmek.
Dersin İçeriği
Güvenlik kavramının Antik Yunandan itibaren doğuşunu, gelişimini ve evrimini inceleyerek, günümüz küresel siyasetinde uluslararası güvenlik kavramının teorik çerçevelerine ve uygulamalarına odaklanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Evren Balta, Küresel Güvenlik Kompleksi: Uluslararası Siyaset ve Güvenlik. İletişim Yayınları, 2012. Başar Baysal (der). Uluslararası İlişkilerde Güvenlik. Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2022.
Notlar
Baylis, J. (2008) “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 69-85 Şatana, N. ve B. Özpek (2010) “ A.B.D ve Türkiye’de Geçmişten Günümüze Güvenlik Çalışmaları” Ortadoğu Etütleri 1(1) Waewer, O (2008) “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 151-178. Tangör, B. (2012) “Kuramsal Tartışmalar Işığında İnsan Güvenliği ve Politikaları,” Uluslararası Hukuk ve Politika 8(30): 59-92. Koyuncu, Ç. (2012) ‘Feminist Uluslararası İlişkileri Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusu,’ Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 67(1): 111-139
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası güvenlik konusundaki kavramsal tartışmaları analiz eder |
ÖÇ02 | Uluslararası güvenliğin tarihsel olarak geçirdiği evrimi analiz eder |
ÖÇ03 | Güvenlik konusundaki güncel tartışmaları analiz eder |
ÖÇ04 | Güvenlik politikaları üzerinden gelişmeleri analiz eder |
ÖÇ05 | Güvenlik, ulusal güvenlik, uluslararası güvenlik ve strateji gibi temel kavramları ayırt edebilir. |
ÖÇ06 | Günümüz uluslararası güvenlik sorunları konusunda bilgi sahibi olması ve getirilen çözüm önerilerini tartışabilir. |
ÖÇ07 | Büyük güçler ve bölgesel aktörlerin güvenlik stratejilerini karşılaştırabilir. |
ÖÇ08 | Güvenlikle ilgili teorik tartışmaları ve farklı yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ09 | Bölgesel Güvenlik ve Uluslararası Güvenlik ilişkisini inceler |
ÖÇ10 | Güvenliğin yeni boyutlarını ve bu alanda ortaya çıkan konuları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki temel kavramları ve kuramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojileri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır/uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanı ile ilgili verileri analiz eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli siyasal, ekonomik ve sosyal sorunları tanımlar ve analiz eder. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanında eleştirel düşünme becerisi kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve genel bilgilendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Kavramsal çerçeve 1: güvenlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kavramsal çerçeve 2: uluslararası güvenlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tarihsel evrim: Thucydidesten 20. yüzyıla | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 20. yüzyılda güvenlik: Dünya Savaşları, Soğuk Savaş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Soğuk Savaş sonrası güvenlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bölgesel güvenlik vs küresel güvenlik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güvenlikle ilgili teorik tartışmalar 1: Pozitivist dönem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Güvenlikle ilgili teorik tartışmalar 2: Post-Pozitivist dönem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Güvenliğin araçları, söylemleri, politikaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Güvenliğin yeni boyutları: İnsan, sosyal, ekonomik, çevre güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Soğuk Savaş sonrası yeni güvenlik sorunları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Terörizm, Failed States, Bölgesel ve Küresel Tehditler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |