Genel Bilgi
Kod | TLS304 |
Ad | Yünlü Tekstil Endüstrisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR DURU BAYKAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yün iplikçiliğinin temel prensipleri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek, Yün iplikçiliğinin proseslerini ve kullanılan makinaları tanımak, Yün iplikçiliğindeki bir eğirme yönetmi için üretim akışını planlayabilmek, üretime uygun hammaddeyi seçebilmek, ürünü ve üretimi tasarlayabilmek, uygun makine ve prosesi seçebilmek için gerekli temel bilgileri kazandırmak, yünlü kumaş türleri hakkında bilgi kazandırmak
Dersin İçeriği
Yün Lifinin Dünyadaki Durumu ve Kullanım Alanları, Yünün Yapısı ve Özellikleri: Yünün Kimyasal Yapısı ve Özellikleri, Yünün Fiziksel Yapısı ve Özellikleri, Yünün Özelliklerine Göre Sınıflandırılması. Tasnif ve Tefrik, Yıkama, Kurutma işlemleri, Yün İplikçiliği Sistemleri: Kamgarn İplikçiliği, Yarı Kamgarn İplikçiliği, Straygarn İplikçiliği, Yünlü Kumaş İsimleri ve Özellikleri, Yünlü Kumaşlara Uygulanan Terbiye İşlemleri
Dersin Ön Koşulu
yoktur
Kaynaklar
1. Yüksek B., Strayhgarn ve Kamgarn İplikçiliği, İTÜ, İstanbul (1986) 2. Anonim, Yün İplik Teknolojisi, SAGEM Yayınları, Bursa (1993) 3. Gürcan, A.H., Yün İplikçiliği I-II, Ege Üniv. İzmir (1999) 4. Brearly A. And Iredale J.A., The Woollen Industry, Wira, UK (1981) 5. Brearly A. And Iredale J.A., The Worsted Industry, Wira, UK (1980)
Notlar
Ders notları ve referans kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tekstil teknolojisi-yün iplik teknolojisi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Yünlü Tekstil endüstrisi ile ilgili problemleri tanımlama, analiz ve formüle etme ve çözüm becerisi kazanır |
ÖÇ03 | Yünlü kumaşlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Yünlü kumaşlara uygulanan terbiye işlemleri hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yün lifi hakkında genel bilgiler, Yün Lifinin Dünyadaki Durumu ve Kullanım Alanları, Yünün Yapısı ve Özellikleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Yünün Kimyasal Yapısı ve Özellikleri, Yünün Fiziksel Yapısı ve Özellikleri, Yünün Özelliklerine Göre Sınıflandırılması. | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Tasnif ve Tefrik İşlemleri, Yün lifinin yıkanması ve kurutulması | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Yıkama makineleri, Yıkama yöntemleri ve kurutma makinaları | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Strayhgarn iplikçiliği, prosesler ve makinalar | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Strayhgarn ipliklerinin yapısı ve özellikleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Kamgarn iplikçiliği, prosesler ve makinalar | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kamgarn ipliklerinin yapısı ve özellikleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Yarı Kamgarn iplikçiliği, prosesler ve makinalar | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Yarı Kamgarn ipliklerinin yapısı ve özellikleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Yünlü Kumaşlar, isimleri ve özellikleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Yünlü Kumaşların kullanım ve bakım etiketleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Yünlü Kumaşlara uygulanan terbiye işlemleri | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | İlgili makalelerin incelenmesi | Ders notları ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |