Genel Bilgi
Kod | TLS423 |
Ad | İş Etüdü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EMEL CEYHUN SABIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; öğrencilerin işletmelerde verimlilik ve etken olmayan sürelere yönelik dizgisel araştırma yapabilmesini, düzeltici ve önleyici çözüm bulmasını sağlamak bu amaca uygun yöntem ve yaklaşımların öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
İş Etüdü, verimlilik, İş etüdü ve üretim yönetimi, Etken olmayan süreler ve çözüm yöntemleri, İşletmelerde malzeme dolaşımı, işletmelerde fabrika düzeni, metot etüdü, iş ölçümü, standart süre ölçümü, örnekler
Dersin Ön Koşulu
Öğrenci ders notlarını okuyarak ve kaynakları araştırarak derse hazırlanmış olarak derse katılır.
Kaynaklar
Öğretim elemanının ders notları ve 1-Z. Akal, İş Etüdü, MPM yayınları, yayın no 19, Ankara.
Notlar
1-ALİ ÖZDEMİR, ORGANİZASYON VE İŞ ETÜDÜ, sayfa 58, google books, 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Verimlilik ve verimsizlik kavramlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Verimlilik kavramını, verimlilik türlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Verimlilik ve insan faktörü ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | İşletme kaynaklarındaki verimsizliği ölçmeyi öğrenir |
ÖÇ05 | İşletmede iş etüdü yoluyla dizgisel kayıt tutmayı öğrenir, neden-sonuç ilişkisi ile problem çözmeyi kavrar ve işlerin standart süresini hesaplamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek çözme ve uygulama becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | iş etüdü ve verimlilik giriş | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Verimlilik kavramı | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel iş kapsamı | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İşyerinde etken olmayan süreler | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İşyerinde malzeme dolaşımı | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İşyerinde üretim türleri ve yerleşim düzenleri | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İşyeri ortam koşulları ve insan faktörü | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Öğrenci dersin öğretim elemanının verdiği ders notlarına ve derste anlattığı derse hazırlanarak sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metot etüdü-esaslar, etüt formları | Öğrenci varsa ders notlarından ilgili kısmı okuyarak derse gelir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Metot etüdü-mevcut durum analizi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Metot etüdü- önerilen durum, etüt formları | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Standart zaman- ölçüm ve esaslar | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İş Ölçümü-tanımlar, formlar | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | örnekler | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Sektörel örneklerle metot etüdü | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci dersin öğretim elemanının verdiği ders notlarına ve derste anlattığı derse hazırlanarak sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci dersin öğretim elemanının verdiği ders notlarına ve derste anlattığı derse hazırlanarak sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |