Genel Bilgi
Kod | TL032 |
Ad | Tekstilde Deneysel Tasarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YILMAZ ERBİL |
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliği alanında deneysel araştırmalar yürüten araştırmacıların istatistiksel analiz uygulamalarında ihtiyacı olan bilgilerin sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği
Tekstile özel örneklerle desteklenecek içerik; Deneysel Tasarımın Tarihi ve Genel Bakış, Lineer Modellere Giriş, Bağımsız Yanıtları Engelleme, Crossover Tasarımlar, Tepki Yüzeyi Deneyleri ve Tasarımları, İlişkili Hatalar Bulunan Doğrusal Regresyon Modelleri için Tasarım, Düzenli Kademeli Faktöriyel Tasarımlar, Çok Katmanlı Kademeli Faktöriyel Tasarımlar, Düzensiz Faktöriyel ve Aşırı Doymuş Tasarımlar, Faktörlerle Tanımlı Yapılar, Deneysel Tasarımda Cebirsel Metod, Doğrusal olmayan ve Uzaysal Modeller için Optimal Tasarım, Genelleştirilmiş Lineer Modeller için Tasarımlar, Seçilmiş Doğrusal Olmayan Modeller için Tasarımlar, Uzaysal Modeller için Optimal Tasarım
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ders sunumları
Notlar
Handbook of Design and Analysis of Experiments
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel istatistiksel kavramları anlar. |
ÖÇ02 | yürütülecek deneysel araştırmaya uygun istatistiksel analizi belirleyebilir. |
ÖÇ03 | belirlenen istatistiksel analiz tipine göre deneysel araştırmayı düzenleyebilir. |
ÖÇ04 | deneysel araştırma sonucuna göre istatistiksel analizde uygun yöntemsel düzeltme veya değişiklikleri yapabilir. |
ÖÇ05 | istatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneysel Tasarımın Tarihi ve Genel Bakış | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Lineer Modellere Giriş, Bağımsız Yanıtları Engelleme | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Crossover Tasarımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tepki Yüzeyi Deneyleri ve Tasarımları, | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlişkili Hatalar Bulunan Doğrusal Regresyon Modelleri için Tasarım, | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Düzenli Kademeli Faktöriyel Tasarımlar, | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çok Katmanlı Kademeli Faktöriyel Tasarımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Düzensiz Faktöriyel ve Aşırı Doymuş Tasarımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Faktörlerle Tanımlı Yapılar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Deneysel Tasarımda Cebirsel Metod | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Doğrusal olmayan ve Uzaysal Modeller için Optimal Tasarım | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Genelleştirilmiş Lineer Modeller için Tasarımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Seçilmiş Doğrusal Olmayan Modeller için Tasarımlar | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Uzaysal Modeller için Optimal Tasarım | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |