Genel Bilgi
Kod | POLS310 |
Ad | Human Rights |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Gökçe YİĞİT CEYDİLEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, uluslararası insan hakları konularını ve kurumlarını eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, temel olarak uluslararası ve bölgesel insan hakları belgelerini ve farklı izleme mekanizmalarını kapsayan çağdaş insan hakları literatürüne genel bir bakış sunmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Daniel, R. (2022). Human Rights in Theory and Practice: An Overview of Concepts and Treaties. India: SAGE Publications India Pvt Ltd. Donnelly, J. (2013). Universal Human Rights in Theory and Practice (3rd Ed.). USA: Cornell University Press. Donnelly, J. (2017). International Human Rights (5th Ed.). London and New York: Routledge. Forsythe, D.P. (2012). Human Rights in International Relations (3rd Ed.). UK: Cambridge University Press. Freeman, M. (2017). Human Rights. UK: Polity Press.
Notlar
Smith, R.K.M. (2020). Texts and Materials on International Human Rights (4th Ed.). Oxon and New York: Routledge.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası insan hakları rejiminin tarihsel gelişimini anlar ve değerlendirir. |
ÖÇ02 | Uluslararası ve bölgesel insan hakları mekanizmalarını ve kurumlarını eleştirel bakış açısıyla inceler. |
ÖÇ03 | Çeşitli küresel insan hakları sorunları üzerinde eleştirel düşünme becerisi ve analiz yeteneği geliştirir. |
ÖÇ04 | Uluslararası insan hakları rejiminin gelişiminde devlet ve devlet olmayan aktörlerin rollerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Türkiye'de insan haklarının gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki temel kavramları ve kuramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır/uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanı ile ilgili verileri analiz eder. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli siyasal, ekonomik ve sosyal sorunları tanımlar ve analiz eder. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal bilimler alanında eleştirel düşünme becerisi kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası insan hakları tarihsel gelişimi, teorik ve kavramsal yaklaşımlar | Haftalık detaylı okuma listesi öğrencilere ilk hafta verilecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Uluslararası insan hakları sistemi ve kurumları I: Birleşmiş Milletler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Uluslararası insan hakları sistemi ve kurumları II: Birleşmiş Milletler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bölgesel insan hakları sistemleri ve kurumları I: Amerikan Devletleri Örgütü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bölgesel insan hakları sistemleri ve kurumları II: Afrika Birliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bölgesel insan hakları sistemleri ve kurumları III: Avrupa Konseyi ve AIHM | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bölgesel insan hakları sistemi ve kurumları IV: Avrupa Birliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bireysel ve kollektif insan hakları, uluslararası standartlar I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bireysel ve kollektif haklar, uluslararası standartlar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Göçmen ve mülteci hakları, uluslararası standartlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uluslararası insan hakları sistemine eleştirel yaklaşımlar I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Uluslararası insan hakları sistemine eleştirel yaklaşımlar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uluslararası insan hakları sistemi ve sivil toplum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Küresel insan hakları konuları üzerine öğrenci sunumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Tekrar Dersi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |