Genel Bilgi
Kod | SÖ1749 |
Ad | Eğitimde Temel İstatistik Teknikleri ve Uygulama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğrencilerin SPSS programında nicel veri girişi yapmalarını, veri dosyası oluşturmalarını ve bir veri dosyası üzerinde temel parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analizlerin nasıl yapılacağını öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, eğitim bilimleri kapsamında yapılan araştırmalarda sıklıkla kullanılan temel parametrik istatistiksel analiz teknikleri (betimsel istatistikler [yüzde-frekans ve çapraz tablolar], t-testi, varyans analizi, kovaryans analizi, korelasyon analizi), ilgili tekniklerin temel varsayımları ile paremetrik olmayan Kay-Kare, Mann Whitney U, Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yoktur.
Kaynaklar
Şener Büyüköztürk, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık Vasfi Nadir Tekin, SPSS Uygulamalı İstatistik Teknikleri. Seçkin Yayıncılık
Notlar
SSCI ve ESCI dergilerde yayımlanan ilgili makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci SPSS programının temel özelliklerinin ve amacını bilir. |
ÖÇ02 | Öğrenci SPSS programı üzerinde bir veri dosyası oluşturur. |
ÖÇ03 | Öğrenci araştırma problemine (hipotezine) uygun istatistiksel analiz tekniğini belirler. |
ÖÇ04 | Öğrenci veri dosyası üzerinden betimsel istatistikleri yapar ve çapraz tablolar oluşturur. |
ÖÇ05 | Öğrenci belirlediği analiz tekniğinin varsayımlarını veri-seti üzerinde test eder. |
ÖÇ06 | Öğrenci araştırma problemine (hipotezine) uygun analiz tekniğini kullanarak veri analizini uygular. |
ÖÇ07 | Öğrenci SPSS analiz sonuçlarını makale ya da tez formatına uygun olarak düzenler. |
ÖÇ08 | Öğrenci SPSS analiz çıktılarından elde edilen bulguları yorumlar ve rapor haline getirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistik kavramı, yapısı, kullanım alanları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Eğitim araştırmalarında istatistiksel analiz ihtiyacı. | İlgili literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | SPSS programının bilgisayara kurulması ve temel özellikler. | Önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | SPSS programına veri girişi, veri tipleri ve tanımlamaları, veri setinin düzenlenmesi ve analize hazırlanması. | Önhazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Bir veri seti üzerinde betimsel istatistiklerin yapılması ve raporlaştırılması. | Konu ile ilgili açık ders malzemelerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Bir veri seti üzerinde çapraz tablo ve grafik oluşturma ve raporlaştırma. | Konu ile ilgili açık ders malzemelerinin incelenmesi I | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Araştırma problemine uygun analiz tekniğini belirleme. | Hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav öncesi konuların tekrarı ve SPSS uygulamaları. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | T-testi ve ANOVA testi uygulamaları ve raporlaştırma. | Hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | ANCOVA testinin uygulanması ve raporlaştırılması | Hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Basit korelasyon analizi. | Açık ders kaynaklarını gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kay-Kare ve Mann Whitney U analizlerinin uygulanması ve raporlaştırılması. | Ders kitaplarından ve ilgili makalelerden okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kruskal Vallis H ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinin uygulanması ve raporlaştırılması | Ders kitaplarından ve ilgili makalelerden okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Analizlerin genel değerlendirmesinin yapılması | Önceki konuları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Analizlerin değerlendirmesinin yapılması II | Önceki konuları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuları tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuları tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |