Genel Bilgi
Kod | ST046 |
Ad | Sucul Canlıların Uluslararası Koruma Mevzuatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | İrem Nur YEŞİLYURT |
Dersin Amacı / Hedefi
Sucul canlıların sürdürülebilirliklerini ulusal ve uluslararası düzeyde koruyan antlaşmaların ortaya çıkış nedenleri, amaçları, işleyişleri ve taraf olan ülkelere getirdikleri yükümlülükler hakkında bilgi sahibi olmak, mesleki uygulamalarında ve çalışmalarında kullanabilmek
Dersin İçeriği
Sucul canlıları korumak için gerçekleştirilmiş ulusal ve uluslararası antlaşmalar, bu antlaşmaların gerekçeleri, kapsamları, antlaşmalara taraf olan ülkelerin yükümlülükleri ve koruma altındaki ulusal türler ve alanlar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
CITES Secretariat, 2022. World Wildlife Trade Report 2022. Geneva, Switzerland. IUCN Standards and Petitions Committee. 2022. Guidelines for Using the IUCN Red List Categories and Criteria. Version 15.1. Prepared by the Standards and Petitions Committee. https://www.iucnredlist.org/documents/RedListGuidelines.pdf.
Notlar
Çağırankaya, S.S, Meriç, Dr.B.T. 2013. Türkiye’nin Önemli Sulak Alanları: Ramsar Alanlarımız. Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Hassas Alanlar Dairesi Başkanlığı, Ankara,Türkiye United Nations Economic Commission For Europe 2017. Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context. United Nations Publications, New York and Geneva. ISBN: 978-92-1-316019-0 IUCN. 2003. Guidelines for Application of IUCN Red List Criteria at Regional Levels: Version 3.0. IUCN Species Survival Commission. IUCN, Gland, Switzerland, and Cambridge, UK. ii + 26 pp. Türkiye Barolar Birliği, 2014. Uluslararasi Çevre Koruma Sözleşmeleri. Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 247. Ankara, 2. Basım. Minamata Convention on Mercury (2023). Minamata Convention on Mercury: text and annexes
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | IUCN ve IUCN Kırmızı Listesinin kapsamını, kategorilerini listeler, değerlendirme sürecini ifade eder. |
ÖÇ02 | Dünyada ve Türkiye'de sucul canlıları koruma altına alan antlaşmaları listeler. |
ÖÇ03 | Nesli Tehlike Altındaki Yabani Fauna ve Flora'nın Uluslararası Ticareti Antlaşması (CITES)'nın amacı ve yükümlülüklerini kavrar. |
ÖÇ04 | CITES veritabanından sorgulama ve değerlendirme yaparak, raporlar. |
ÖÇ05 | Biyolojik Çeşitlilik Antlaşması'nın (CBD) amaçları, kapsamı ve yükümlülüklerini ifade eder. |
ÖÇ06 | Türkiye'nin taraf olmadığı uluslararası antlaşmaları ayırt eder. |
ÖÇ07 | Dünyada ve Türkiye'deki sucul canlıların nesillerini tehdit eden önemli faktörleri ve türler üzerindeki etkileri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünyada sucul canlılar ile ilgili antlaşmalara genel bakış. Bu bağlamda Türkiye'nin taraf olduğu ve olmadığı antlaşmalar | Ders içeriğini incelemek | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | IUCN (Uluslararası Doğa Koruma Birliği) kısa tarihi, üyeleri ve çalışmaları | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | IUCN Kırmızı Listesi (Red List) giriş, kategorileri, değerlendirme süreci. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | IUCN Kırmızı Listesi Türkiye'de ve dünyada nesli tehlike altında olan hayvan ve habitat grupları. Tür sorgulama nasıl yapılır | Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
5 | Barcelona Antlaşması ve Akdeniz Eylem Planı'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. Antlaşma Protokolleri. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | AEP (Akdeniz Eylem Planı) ve Özel Koruma Alanları ve Biyolojik Çeşitlilik Protokolü. Özel Koruma Alanlarının Türkiye'deki durumu. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Nesli Tehlike Altındaki Yabani Fauna ve Flora'nın Uluslararası Ticareti Antlaşması (CITES)'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | İlk 7 hafta ders içeriğine çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | CITES çalışma sistemi, yapısı, üye ülkeleri, ek listeleri ve tür sorgulama. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bern Antlaşması- Avrupa'nın Yabani ve Doğal Habitatlarını Koruma Antlaşması'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler, ekleri ve kapsadığı türler. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | CBD- Biyolojik Çeşitlilik Antlaşması'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Civaya İlişkin Minamata Sözleşmesine genel bakış | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası |
13 | Sucul canlılar ile ilgili Türkiye'nin taraf olmadığı diğer uluslararası antlaşmalar | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dünya'da koruma altındaki sucul canlılara genel bakış. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Türkiye'de koruma altında olan sucul canlılara genel bakış. | Kaynağın ilgili bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm döneme ait ders içeriğine çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm döneme ait ders içeriğine çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |