ST046 Sucul Canlıların Uluslararası Koruma Mevzuatı

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST046
Ad Sucul Canlıların Uluslararası Koruma Mevzuatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü İrem Nur YEŞİLYURT


Dersin Amacı / Hedefi

Sucul canlıların sürdürülebilirliklerini ulusal ve uluslararası düzeyde koruyan antlaşmaların ortaya çıkış nedenleri, amaçları, işleyişleri ve taraf olan ülkelere getirdikleri yükümlülükler hakkında bilgi sahibi olmak, mesleki uygulamalarında ve çalışmalarında kullanabilmek

Dersin İçeriği

Sucul canlıları korumak için gerçekleştirilmiş ulusal ve uluslararası antlaşmalar, bu antlaşmaların gerekçeleri, kapsamları, antlaşmalara taraf olan ülkelerin yükümlülükleri ve koruma altındaki ulusal türler ve alanlar

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

CITES Secretariat, 2022. World Wildlife Trade Report 2022. Geneva, Switzerland. IUCN Standards and Petitions Committee. 2022. Guidelines for Using the IUCN Red List Categories and Criteria. Version 15.1. Prepared by the Standards and Petitions Committee. https://www.iucnredlist.org/documents/RedListGuidelines.pdf.

Notlar

Çağırankaya, S.S, Meriç, Dr.B.T. 2013. Türkiye’nin Önemli Sulak Alanları: Ramsar Alanlarımız. Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, Hassas Alanlar Dairesi Başkanlığı, Ankara,Türkiye United Nations Economic Commission For Europe 2017. Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context. United Nations Publications, New York and Geneva. ISBN: 978-92-1-316019-0 IUCN. 2003. Guidelines for Application of IUCN Red List Criteria at Regional Levels: Version 3.0. IUCN Species Survival Commission. IUCN, Gland, Switzerland, and Cambridge, UK. ii + 26 pp. Türkiye Barolar Birliği, 2014. Uluslararasi Çevre Koruma Sözleşmeleri. Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 247. Ankara, 2. Basım. Minamata Convention on Mercury (2023). Minamata Convention on Mercury: text and annexes


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 IUCN ve IUCN Kırmızı Listesinin kapsamını, kategorilerini listeler, değerlendirme sürecini ifade eder.
ÖÇ02 Dünyada ve Türkiye'de sucul canlıları koruma altına alan antlaşmaları listeler.
ÖÇ03 Nesli Tehlike Altındaki Yabani Fauna ve Flora'nın Uluslararası Ticareti Antlaşması (CITES)'nın amacı ve yükümlülüklerini kavrar.
ÖÇ04 CITES veritabanından sorgulama ve değerlendirme yaparak, raporlar.
ÖÇ05 Biyolojik Çeşitlilik Antlaşması'nın (CBD) amaçları, kapsamı ve yükümlülüklerini ifade eder.
ÖÇ06 Türkiye'nin taraf olmadığı uluslararası antlaşmaları ayırt eder.
ÖÇ07 Dünyada ve Türkiye'deki sucul canlıların nesillerini tehdit eden önemli faktörleri ve türler üzerindeki etkileri tanımlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dünyada sucul canlılar ile ilgili antlaşmalara genel bakış. Bu bağlamda Türkiye'nin taraf olduğu ve olmadığı antlaşmalar Ders içeriğini incelemek Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 IUCN (Uluslararası Doğa Koruma Birliği) kısa tarihi, üyeleri ve çalışmaları Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3  IUCN Kırmızı Listesi (Red List) giriş, kategorileri, değerlendirme süreci. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 IUCN Kırmızı Listesi Türkiye'de ve dünyada nesli tehlike altında olan hayvan ve habitat grupları. Tür sorgulama nasıl yapılır Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
5  Barcelona Antlaşması ve Akdeniz Eylem Planı'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. Antlaşma Protokolleri. Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6  AEP (Akdeniz Eylem Planı) ve Özel Koruma Alanları ve Biyolojik Çeşitlilik Protokolü. Özel Koruma Alanlarının Türkiye'deki durumu. Kaynağın ilgili bölümünü okumak, ödevi hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7  Nesli Tehlike Altındaki Yabani Fauna ve Flora'nın Uluslararası Ticareti Antlaşması (CITES)'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar İlk 7 hafta ders içeriğine çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9  CITES çalışma sistemi, yapısı, üye ülkeleri, ek listeleri ve tür sorgulama. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10  Bern Antlaşması- Avrupa'nın Yabani ve Doğal Habitatlarını Koruma Antlaşması'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler, ekleri ve kapsadığı türler. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11  CBD- Biyolojik Çeşitlilik Antlaşması'na genel bakış. Taraf ülkelere getirdiği yükümlülükler. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12  Civaya İlişkin Minamata Sözleşmesine genel bakış Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası
13  Sucul canlılar ile ilgili Türkiye'nin taraf olmadığı diğer uluslararası antlaşmalar Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14  Dünya'da koruma altındaki sucul canlılara genel bakış. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Türkiye'de koruma altında olan sucul canlılara genel bakış. Kaynağın ilgili bölümünü okumak Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm döneme ait ders içeriğine çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm döneme ait ders içeriğine çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 7 21
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 03:11