UİY720 Güvenlik ve Terör

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UİY720
Ad Güvenlik ve Terör
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ASLI ILGIT


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilere uluslararası güvenlik alanındaki temel tartışmaları, kuramsal ve teorik yaklaşımları aktarmak, terör ve terörism konularındaki tarihsel ve güncel gelişmeleri farklı yaklaşımlar ve vakalarla sorgulamalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Çatışmalar ve savaşlar dünya siyasetinin kalıcı birer parçası olsa da, güvenlik kavramı sürekli bir değişim halindedir. Bu seminere, uluslararası güvenlik konusundaki ana kavramsal tartışmaları ele alarak başlayıp spesifik bir siyasi şiddet biçimi olan terörizm üzerine odaklanacağız. Seminerde, terörizmin tanımı, evrimini, nedenleri, yöntemleri, çeşitleri, kavramsal ve vaka eksenli bir bakış açısı ile ele alınacaktır. Üzerinde duracağımız konulardan bazıları: Terörizm nedir; Bu tanımlar neden önemlidir; İntihar bombacıları kimdir ve nasıl motive olurlar; Terörizmin ulusal, bölgesel ve uluslararası boyutları ve uluslararası güvenlik üzerindeki etkileri nelerdir; Devletlerin ve uluslararası örgütlerin terörizmle mücadeleye yönelik girişimleri nelerdir, vb.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bruce Hoffmann. Inside Terrorism. NY: Columbia University Press. 2017. Evren Balta. Tedirginlik Çağı. İletişim Yayınları. 2019. Evren Balta, Küresel Güvenlik Kompleksi: Uluslararası Siyaset ve Güvenlik. İletişim Yayınları, 2012. Hamit Bozarslan, Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi-Osmanlı İmparatorluğu’nun Sonundan El Kaide’ye. İletişim Yayınları, 2010. Ali Karaosmanoğlu, NATO’nun Dönüşümü, Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2013

Notlar

Baylis, J. (2008) “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 69-85 Şatana, N. ve B. Özpek (2010) “ A.B.D ve Türkiye’de Geçmişten Günümüze Güvenlik Çalışmaları” Ortadoğu Etütleri 1(1) Kydd, A. & B. Walter (2006) “The Strategies of Terrorism.” International Security 31(1): 49-80. Waewer, O (2008) “Toplumsal Güvenliğin Değişen Gündemi”, Uluslararası İlişkiler, 5(18): 151-178. Tangör, B. (2012) “Kuramsal Tartışmalar Işığında İnsan Güvenliği ve Politikaları,” Uluslararası Hukuk ve Politika 8(30): 59-92. Koyuncu, Ç. (2012) ‘Feminist Uluslararası İlişkileri Yaklaşımları Açısından Güvenlik Konusu,’ Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 67(1): 111-139.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Derse Giriş ve Dersin Tanıtımı yapılır
ÖÇ02 Öğrenciler, Uluslararası İlişkiler alanında güvenliğin tanımı ve güvenlik konusuna ana yaklaşımları tanır.
ÖÇ03 Öğrenciler, Uluslararası İlişkiler alanında güvenlik konseptinin geçirdiği evrimi ve güvenlik konusuna eleştirel yaklaşımları tanır.
ÖÇ04 Öğrenciler, savaşın evrimi ve haklı savaş kavramları üzerindeki tartışmaları öğrenir.
ÖÇ05 Öğrenciler küresel güvenlik komplexi adlı kitap üzerinde tartışmalara katılır.
ÖÇ06 Öğrenciler NATO'nun evrimi hakkındaki tartışmalara katılır.
ÖÇ07 Öğrenciler Ortadoğu'daki şiddetin tarihi hakkındaki tartışmalara katılır.
ÖÇ08 Ara Sınav haftasında sınav yapılabilir
ÖÇ09 Öğrenciler, terör konusuna giriş yaparak terör ve terörizm'in konusundaki tanımsal ve kuramsal tartışmaları öğrenir.
ÖÇ10 Öğrenciler terör ve terörizm konusuna tarihsel bir bakış açısıyla farklı terör olaylarını inceler.
ÖÇ11 Öğrenciler terör ve terörizmin türleri ve sebepleri hakkındaki farklı tartışmaları inceler.
ÖÇ12 Öğrenciler terör ve terörizmle mücadele örneklerini inceler.
ÖÇ13 Öğrenciler dünyadan terör ve terörizm vakalarını inceler.
ÖÇ14 Öğrenciler dönem boyunca hazırladıkları ödevleri sınıf içinde sunarak hem sunum ve anlatım becerilerini geliştir.
ÖÇ15 Öğrenciler ödevleri sınıf içinde sunarak sunum ve anlatım becerilerini geliştir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kavramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Güvenlik II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Savaşın Evrimi ve 21. Yüzyılda Savaş ve Barış; Haklı Savaş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Küresel Güvenlik Kompleksi Okuma; Kitap Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 NATOnun Dönüşümü Okuma; Kitap Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi Okuma; Kitap Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Terörizm Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tarihsel Süreç Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türleri ve Sebepleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Terörle Mücadele Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Terörle Mücadele II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci Sunumları Sunum Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Öğrenci Sunumları-II Sunum -II Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları II Sınava Hazırlık II Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 11:42