Genel Bilgi
Kod | FELZ203 |
Ad | Varlık Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ontolojinin temel problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek.
Dersin İçeriği
Varolanın bütünlüğü ile ele alınıp incelenmesi savında olan bir temel bilim olarak ontolojinin, varolanın temel yapısını, determinasyon ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını eski ve yeni görüşler bağlamında nasıl ele alındığını göstererek ontoloji-mantık, ontoloji-metafizik, ontoloji-epistemoloji arasındaki ilgiler ve farklılıkların saptanması. Varlık,varolan , görünüş , kendi başına varlık realite ve idealite , varoluş , olanak gerçeklik , zorunluluk nedensellik kategori , diyalektik ve aporetik vb. gibi kavramların aydınlatılması yoluyla varolan a bütünlüğü ile yaklaşabilmenin olanaklarını araştırmak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Edit. Kadir Çüçen, Varlık Felsefesi, Sentez Yayıncılık.
Notlar
Mustafa Günay, Metinlerle Felsefeye Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Varlık felsefesinin önemini kavrar |
ÖÇ02 | Varlık felsefesinin temel kavram ve problemlerinin farkına varır |
ÖÇ03 | Çağların farklı varlık anlayışlarını karşılaştırır |
ÖÇ04 | Ontoloji ve metafizik kavramlarının farklılığını bilir |
ÖÇ05 | Varlık çeşitleri ve tarzlarını analiz eder |
ÖÇ06 | Filozofların varlık üzerine düşüncelerini karşılaştırır |
ÖÇ07 | Çağdaş metafizik problemlerini analiz eder. |
ÖÇ08 | Varlık felsefesi ile ilgili filozofların görüşlerini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Varlık felsefesinin konusu (Varlık, Varolan ve Varolma kavramları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Varlık felsefesinin temel kavram ve problemleri (görünüş, oluş, gerçeklik, zaman, mekan, neden, etki, töz, öz, vb.) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Varlık çeşitleri ve tarzları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Metafizik ve ontoloji kavramlarının temel anlamları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlkçağ Platon öncesi varlık anlayışı | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlkçağ töz metafiziği - Platon (Platon-un varlık görüşü) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aristoteles (Aristoteles-in varlık görüşü) Aristoteles-te kategori, öz , töz , ilinek kavramları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Plotinos-un varlık anlayışı | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ortaçağ-ın varlık tasavvuru | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Augustinus, St. Thomas (Aquinalı Thomas) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Modern Töz Metafiziğine Giriş, Descartes | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Spinoza, Leibniz-in varlık anlayışları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern Varlık anlayışı Locke, Berkeley, Hume | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İlkçağ, Ortaçağ ve Modern dönem varlık anlayışlarının karşılaştırılması | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,84 | ||
AKTS | 3 AKTS |