Genel Bilgi
Kod | TE551 |
Ad | Türkiye'nin Demografik Yapısı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MÜGE DAVRAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nüfusun demografik, sosyo-kültürel ve ekonomik yapısındaki değişme ve gelişmelerin farklı gelişmişlik düzeyine sahip ülkeler, kırsal ve kentsel yerleşmeler, nüfus grupları ve özel olarak Türkiye açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi.
Dersin İçeriği
Dünya ve Türkiye nüfusunun demografik, sosyo-kültürel ve ekonomik yapısındaki değişme ve gelişmeler; resmi demografik veriler (resmi istatistiki analizler) ve nüfus incelemeleri (nüfus yapısı, değişim nedenleri ve sonuçlarını inceleyen araştırmalar); nüfusla ilgili temel kavramlar; tarihsel demografi; nüfus sayımları; nüfus politikaları; kalkınma sürecinde nüfusun demografik, sosyo-ekonomik ve kültürel yapısı; göç-sağlık-istihdam-kişi başına milli gelir vb açılardan nüfus; dezavantajlı nüfus grupları (kadınlar, yaşlılar, çocuklar).
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders notu ve önerilen kaynaklar.
Notlar
HÜNEE YAYINLARI
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dermografi ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme |
ÖÇ02 | Demografik yapıyı etkileyen nedenleri ve bunun sonuçlarını bilimsel yöntemlerle tartışabilme, analiz edebilme. |
ÖÇ03 | Dünya ve Türkiye nüfusu hakkında istatiksel ve nitel bilgi sahibi olma. |
ÖÇ04 | Kırsal ve kentsel nüfusun sosyo-demografik, kültürel ve ekonomik farklılıklarını belirleyebilme, analiz edebilme ve tartışabilme . |
ÖÇ05 | Farklı gelişme düzeylerindeki ülkeler ile Türkiye nüfusunu değişik açılardan karşılaştırıp yorumlayabilme; güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nüfusun Tanımı, Ülkeler/Toplumlar İçin Önemi | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Dünyada ve Türkiye de Nüfus Sayımlarının Tarihçesi ve Önemi | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dünyada ve Türkiye de Nüfus Artışı ve Etkileyen Unsurlar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Nüfus Politikaları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Nüfusla İlgili Temel Kavramlar (nüfus artış hızı, doğum oranı, kaba ölüm oranı, nüfusun gençleştirilmesi.....) | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Nüfusun Demografik Yapısı (dünya ve Türkiye) | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Nüfusun Demografik Yapısı (Türkiye, kır ve kent) | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Nüfusun Sosyal ve Kültürel Özellikleri -Nüfus ve Göç (göçün kır ve kent nüfusuna etkisi, göçün yarattığı sosyal-ekonomik-kültürel sorunlar....) -Nüfus ve Sağlık (doğurganlık, yatak sayısı...) | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kadın ve Çocuk Nüfusun Özellikleri | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Genç Nüfusun Özellikleri | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Nüfusun Ekonomik Özellikleri | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Nüfus ve Kalkınma | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Seminer (ödev) Sunuşları | Bireysel hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
15 | Nüfusun Kültürel Özellikleri (dil, din, toplumsal yapı ...) | Bireysel hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |