Genel Bilgi
Kod | TE505 |
Ad | Tarım Ekonomisinde Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel bilgi üretiminin temel aracı olarak bilimsel araştırma yöntemini ve ilgili kavramları bilir, öğrencilerin başından sonuna kadar (sorunun, araştırma hipotezin belirlenmesinden raporlama aşamasına) tüm araştırma süreçlerini yönetme becerisini kazandırarak lisansüstü çalışmalarının başarıyla sonuçlandırır.
Dersin İçeriği
Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi, bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları, araştırmanın başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması) başlıca değişken tipleri, veri toplama teknikleri, örnekleme yöntemleri, tarım ekonomisinde kullanılan istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerin tanıtımı, hipotezin sınanması, bulguların yorumu, raporlama ve yazım
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
- Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel YayınlarıNo: 68 Ankara. - Seyidoğlu H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı7. Baskı Gözlem Yayınları No: 13 İstanbul. - Geray H., Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Siyasal Kitabevi. - Punch K. F., Sosyal Araştırmalara Giriş (Çev. D. Bayrak vd) Siyasal Kitabevi, Ankara. - Yıldırım C., Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi İstanbul. - Baker T. L., Doing Social Research, 2nd Ed. McGraw-Hill
Notlar
- Erzan A., Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA Yay. No:17 Ankara - Eren E., İktisatta Yöntem Ezgi Kitabevi, Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim, bilim yöntemi, bilimsel bilgi, araştırma kavramlarını ve aralarındaki ilintiyi tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Araştırmaya değer sorunları belirleyebilir, araştırma sürecini planlayabilir, araştırma önerisini projelendirebilir. |
ÖÇ03 | Araştırmasının değişkenlerini belirleyerek uygun yöntemlerle gerekli verileri toplayabilir. |
ÖÇ04 | Araştırması için uygun istatistiksel veya ekonometrik yöntemleri seçebilir. |
ÖÇ05 | Gerekli analizleri yaparak yorumlar, araştırmasını sonuçlandırır ve uygun şekilde raporlaştırabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Araştırma sorununun belirlenmesi, hipotezin oluşturulması, değişkenlerin belirlenmesi | Kaynak tarama, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Veri toplama teknikleri, anket hazırlığı | Kaynak tarama, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Anakütle, örnekleme, örnekleme yöntemleri | Kaynak tarama, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Basit tesadüfi örnekleme | Okuma ve veri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
7 | Tabakalı tesadüfi örnekleme | Okuma ve veri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarım ekonomisinde kullanılan bazı istatistiksel yöntemlerin tanıtımı | Okuma ve veri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tarım ekonomisinde kullanılan bazı ekonometrik yöntemlerin tanıtımı | Okuma ve veri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hipotezin sınanması | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bulguların yorumu | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Raporlama ve yazım | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Araştırma önerisinin hazırlanması, projelendirilmesi | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Hazırlanan proje önerilerinin sunumu ve tartışılması | Ders notu, önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |