Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (YL) (TEZLİ) | |
Kod | PDR739 |
Ad | Çocuk ve Ergenlerde Davranış Değiştirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin çocukluk ve ergenlik dönemi özellikleri, anne babanın rolü, çocukluk ve ergenlik dönemi sorunları, çocuklarda direnç nedenleri, olumlu kişilik gelişimi, çocuk ve ergen psikopatolojisi, çocuk ve ergen terapisinde kullanılan farklı terapi yaklaşımları (gerçeklik terapisi, adlerian terapi, birey merkezli terapi), davranışçı terapi teknikleri, pekiştirme tarifeleri, terapötik süreç planlama ve sonlandırma yapma gibi konularda bilgi ve becerileri kullanabilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders çocukluk ve ergenlik dönemi özellikleri, anne babanın rolü, çocukluk ve ergenlik dönemi sorunları, çocuklarda direnç nedenleri, olumlu kişilik gelişimi, çocuk ve ergen psikopatolojisi, çocuk ve ergen terapisinde kullanılan farklı terapi yaklaşımları (gerçeklik terapisi, adlerian terapi, birey merkezli terapi), davranışçı terapi teknikleri, pekiştirme tarifeleri, terapötik süreç planlama ve sonlandırma yapma gibi konuları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Thompson, C. L., & Rudolph, L. B. (2000). Counseling children (4th Ed.). Brooks Cole Publishing Company.
Notlar
Thompson, C. L., & Rudolph, L. B. (2000). Counseling children (4th Ed.). Brooks Cole Publishing Company.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocukluk dönemi özelliklerini söyler. |
ÖÇ02 | Ergenlik dönemi özelliklerini söyler. |
ÖÇ03 | Çocukluk ve ergenlik döneminde anne babanın rolünü açıklar. |
ÖÇ04 | Çocukluk dönemi sorunlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Ergenlik dönemi sorunlarını söyler |
ÖÇ06 | Çocuklarda direncin nedenlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Olumlu kişilik gelişimini açıklar. |
ÖÇ08 | Çocuk ve ergen psikopatolojisinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ09 | Çocuk ve ergen terapisinde gerçeklik terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ10 | Çocuk ve ergen terapisinde Adleriyan terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ11 | Çocuk ve ergen terapisinde birey merkezli terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ12 | Çocuk ve ergen terapisinde kullanılan davranışçı terapi tekniklerini açıklar. |
ÖÇ13 | Pekiştirme tarifelerini açıklar. |
ÖÇ14 | Çocuk ve ergenlerde terapötik süreci planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuklarda ve ergenlerde sorunların nedenleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | İyi çocuk nasıl yetişir | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Anne baba çocuk ilişkisi | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ergenin kişilik oluşumu | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çocuklarda oyun terapisi | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Ergenlerle terapötik ilişki | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Bireysel terapi ilkeleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gerçeklik terapisi | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Davranışçı kuram | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Davranışçı kuramın teknikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Bilişsel teknikler | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Duygulanım teknikleri | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | İzleme | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Değerlendirme | Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,24 | ||
AKTS | 6 AKTS |