PDR739 Çocuk ve Ergenlerde Davranış Değiştirme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (YL) (TEZLİ)
Kod PDR739
Ad Çocuk ve Ergenlerde Davranış Değiştirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin çocukluk ve ergenlik dönemi özellikleri, anne babanın rolü, çocukluk ve ergenlik dönemi sorunları, çocuklarda direnç nedenleri, olumlu kişilik gelişimi, çocuk ve ergen psikopatolojisi, çocuk ve ergen terapisinde kullanılan farklı terapi yaklaşımları (gerçeklik terapisi, adlerian terapi, birey merkezli terapi), davranışçı terapi teknikleri, pekiştirme tarifeleri, terapötik süreç planlama ve sonlandırma yapma gibi konularda bilgi ve becerileri kullanabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders çocukluk ve ergenlik dönemi özellikleri, anne babanın rolü, çocukluk ve ergenlik dönemi sorunları, çocuklarda direnç nedenleri, olumlu kişilik gelişimi, çocuk ve ergen psikopatolojisi, çocuk ve ergen terapisinde kullanılan farklı terapi yaklaşımları (gerçeklik terapisi, adlerian terapi, birey merkezli terapi), davranışçı terapi teknikleri, pekiştirme tarifeleri, terapötik süreç planlama ve sonlandırma yapma gibi konuları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Thompson, C. L., & Rudolph, L. B. (2000). Counseling children (4th Ed.). Brooks Cole Publishing Company.

Notlar

Thompson, C. L., & Rudolph, L. B. (2000). Counseling children (4th Ed.). Brooks Cole Publishing Company.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocukluk dönemi özelliklerini söyler.
ÖÇ02 Ergenlik dönemi özelliklerini söyler.
ÖÇ03 Çocukluk ve ergenlik döneminde anne babanın rolünü açıklar.
ÖÇ04 Çocukluk dönemi sorunlarını açıklar.
ÖÇ05 Ergenlik dönemi sorunlarını söyler
ÖÇ06 Çocuklarda direncin nedenlerini açıklar.
ÖÇ07 Olumlu kişilik gelişimini açıklar.
ÖÇ08 Çocuk ve ergen psikopatolojisinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ09 Çocuk ve ergen terapisinde gerçeklik terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar.
ÖÇ10 Çocuk ve ergen terapisinde Adleriyan terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar.
ÖÇ11 Çocuk ve ergen terapisinde birey merkezli terapisinin nasıl kullanıldığını açıklar.
ÖÇ12 Çocuk ve ergen terapisinde kullanılan davranışçı terapi tekniklerini açıklar.
ÖÇ13 Pekiştirme tarifelerini açıklar.
ÖÇ14 Çocuk ve ergenlerde terapötik süreci planlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuklarda ve ergenlerde sorunların nedenleri Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
2 İyi çocuk nasıl yetişir Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Anne baba çocuk ilişkisi Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Ergenin kişilik oluşumu Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Çocuklarda oyun terapisi Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Ergenlerle terapötik ilişki Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Bireysel terapi ilkeleri Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gerçeklik terapisi Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Davranışçı kuram Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Davranışçı kuramın teknikleri Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Bilişsel teknikler Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Duygulanım teknikleri Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 İzleme Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Değerlendirme Ders kaynaklarından ilgili bölümleri inceleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 156
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,24
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 05:23