Genel Bilgi
Kod | PDR743 |
Ad | Sınıf Yönetimi ve Danışma Yaklaşımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrenci istenmeyen davranışlarıyla baş etmede psikolojik danışman ve öğretmenlerin kullanabileceği önleyici ve aktif davranış yönetimi stratejileri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak, öğretmenlere nasıl yardımcı olunabileceği hakkında planlama ve uygulamalar yapmaktır.
Dersin İçeriği
İstenmeyen davranışlarla baş etme, önleyici davranış yönetimi stratejileri, aktif davranış yönetimi stratejileri, danışmanların öğretmenlere davranış yönetiminde yaptığı yardımlar ve konsültasyonlar, öğretmenler için davranış yönetimi eğitim programı
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Aksoy, N. (2002). Sınıf içi kurallar. İçinde E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.14-36). Ankara: PegemA Yayıncılık. Atıcı, M. (2000). İlköğretimde sınıf kurallarının sınıf yönetimindeki rolü. Yaşadıkça Eğitim, 68, 22-26. Atıcı, M. (2001).İlköğretimdeki öğrencilerde görülen istenmeyen davranışlar ve nedenleri. Ç. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 20, 5-11. Atıcı, M. (2003). İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada Glasser’in problem çözme yaklaşımının uygulanması. Eğitim ve Bilim, 28, 128, 27-34.Atıcı, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin davranış problemleriyle baş etme konusunda öğretmen-psikolojik danışman işbirliğine ilişkin görüşlerin karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3, 25,55-68.Atıcı, M. (2010). Sınıf yönetimi ders notu. Adana: Çukurova Üniversitesi. Burden, P. R. (1995). Classroom Management And Discipline: Methods To Facilitate Cooperation And Instruction. (Kansas State University) London: Longman. Cangelosi, J. S. (1997). Classroom management strategies: Gaining and maintaining students’ cooperation (3rd ed.), New York: Longman.Charles, C. M. (1996). Building classroom disicipline. (5th ed.). New York: Longman. Evertson, C. M., Emmer, E. T., Clements, B. S. and Worsham, M. E. (1997). Classroom Management for Elementary Teachers (4. Ed.) Boston: Allyn and Bacon.Jones, V. F. and Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management: creating communities of support and solving problems. (5th ed.), Boston: Allyn and Bacon.Okutan, M. (2004). Sınıf yönetiminde örnek olaylar. Ankara:Öğreti. Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. İçinde E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.138-180). Ankara: PegemA Yayıncılık. Türnüklü, A. (2006). Sınıf ve okul disiplinine çağdaş bir yaklaşım: Onarıcı disiplin. Ankara: Ekinoks. Wolfgang, C. H. (1995). Solving discipline problems: methods and models for today’s teachers. Boston: Allyn and Bacon.
Notlar
Dreikurs, R., Grunwald, B. B. & Pepper, F. C. (1982) Maintaining Sanity in the Classroom: Classroom Management Techniques. (2nd ed.), New York: Harper & Row. Hall, A. S.& Lin, M. J. (1994) An Integrative Consultation Framework: A Practical Tool for Elementary School Counselors. elementary School Guidance and Counseling. 29, 16-27. Jones, V. F. & Jones, L. S. (1998) Comprehensive Classroom Management: Creating Communities of Support and Solving Problems. (5th ed.), Boston: Allyn and Bacon. Weinstein, C. S. (1996) Secondary Classroom Management. McGraw-Hill. Wolfgang, C. H. (1995) Solving Discipline Problems. Allyn and Bacon. Charles, C. M. (1996) Building Classroom Discipline. (5th ed.). New York: Longman. Doyle, W. (1986) Classroom organisation and management. Handbook of Research on Teaching. (3rd Ed.) 392-431. Burden, P. R. (1995) Classroom Management and Discipline: Methods to Facilitate Cooperation and Instruction. (Kansas State University) London: Longman. Canter, L.& Canter, M. (1992) Lee Canter’s Assertive Discipline. Santa Monica: Canter & Associates, Inc. Benshoff, J. M., Poidevant, J. M. ve Cashwell, C. S. (1994). School discipline programs: issues and implications for school counselors. Elementary School Guidance and Counseling, 28, 163-169.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik danışmanların öğretmenlerle davranış yönetimi konusunda yapacakları konsültasyon çalışmalarını açıklar. |
ÖÇ02 | Davranış yönetiminde kullanılabilecek psikolojik danışma yaklaşımlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Öğretmenlerin sınıflarında karşılaştıkları istenmeyen davranışları belirler. |
ÖÇ04 | Öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla baş etmelerine yardımcı olacak stratejiler önerir. |
ÖÇ05 | İstenmeyen davranışlarla başa çıkarken belirli psikolojik danışma yaklaşımlarının önerdiği stratejileri uygular. |
ÖÇ06 | İstenmeyen davranışlarla başa çıkarken belirli psikolojik danışma yaklaşımlarını nasıl kullanabilecekleri konusunda öğretmenlere rehberlik yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Psikolojik danışmanların davranış yönetimi konusunda öğretmenlerle yapacakları konsültasyon çalışmaları | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Sınıfta istenmeyen davranışlar, bu davranışların türleri ve nedenleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Sınıfta istenmeyen davranışlar, bu davranışların türleri ve nedenleri konusunda yapılan gözlem ve görüşmeleri değerlendirme | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada önleyici davranış yönetimi stratejileri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | İstenmeyen davranışlarla başa çıkmada aktif davranış yönetimi stratejileri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Önleyici ve aktif davranış yönetimi stratejileri konusunda öğretmenlerle bireysel konsültasyon | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Öğrencilerin Davranışsal Problemlerini Analiz Etme Yöntemi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Gerçeklik Terapisi yaklaşımı | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Sosyal disiplin yaklaşımı | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Transaksiyonel Analiz yaklaşımı | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | İstenmeyen davranışlarla baş etmede öğretmenlerle grup konsültasyonu | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Psikolojik danışma yaklaşımlarının önerdiği stratejilerin istenmeyen davranışlarla baş etmede uygulanması | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Bu yaklaşımları istenmeyen davranışlarla baş etmede kullanan öğrencilerin yaşantılarının paylaşılması ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |