EGT712 Karar Verme Yöntem ve Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EGT712
Ad Karar Verme Yöntem ve Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı karar verme sürecini oluşturan ve etkileyen çeşitli etmenler hakkında bilgi ve yaşantılar kazandırılarak, öğrencilerin kişisel, sosyal ve mesleki yaşamda karar verme yetkinliklerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini Karar verme ile ilgili temel kavramlar, kuramsal açıklamalar, modeller, stratejiler, psikolojik boyut, kişilikle karar verme ilişkisi, karar analizi, akılcı olmayan karar vermenin nedenleri ve karar verme teknikleri oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Lehrer, J. (2013), Karar Anı (Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Sağlıyor?), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul

Notlar

1. Lehrer, J. (2013), Karar Anı (Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Sağlıyor?), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul 2. Cüceloğlu, D. (2008), İyi Düşün Doğru Karar Ver, Remzi Kitapevi, İstanbul 3. Sutherland, N., S., (2009), İrrasyonel, Domingo Yayınları 4. Adair, J. (2001), Karar Verme ve Problem Çözme, Gazi Kitapevi, Ankara 5. Folino, D. F. (1999), Etkili Karar Verme, İstanbul, Hayat Yayınları 6. Raiffa, H. J., Hammond, S. ve Keeney, R. L. (1998) Karar Verme Sanatı, Beyaz Yayınları, İstanbul 7. Krogerus, M. ve Tshappeler, R. (2012), Stratejik Karar Kitabı: Stratejik Düşünme İçin Elli Model, Brandage Yayınları 8. Luecke, R. (2008), Karar Almak, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 9. Barker, A. (1999), Daha İyi Nasıl Karar Verme, Timaş Yayınları, İstanbul 10. Özer TACER A. (2007), Son Kararınız mı? - Alfa Basım Yayım, İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Karar vermeye yönelik temel kavramları ifade eder.
ÖÇ02 Karar vermeye yönelik kuramları açıklar
ÖÇ03 Karar vermeyi etkileyen etmenleri listeler
ÖÇ04 Karar vermede kullanılan teknikleri uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Karar vermede ana kavramlar Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Karar verme ile ilgili temel kavramlar Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Karar verme ile ilgili temel kuramlar Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Karar verme ile ilgili temel kuramsal açıklamalar Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Karar verme modelleri Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Karar verme stratejileri Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Karar vermenin psikolojik boyutları Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kişilik ve karar verme Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Karar Analizi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Belirsizlik ve risk altında karar verme Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Kararsızlıkla başa çıkma Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Akılcı olmayan karar vermenin nedenleri Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Karar verme de kullanılan teknikler Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Yaşamda iki önemli karar: kariyer ve eş seçimi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 162
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,48
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 12:16