FELZ305 Sosyoloji Öğretimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ305
Ad Sosyoloji Öğretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin ana amacı uygarlık, toplum ve kültür açısından sosyal bilim eğitimini, programlama, ders ve ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını ve tekniklerini kavramak, irdelemek ve yeni görüş ve perspektifler kazandırmaktır.İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Başta sosyoloji olmak üzere sosyal bilimler öğretimi ile ilgili mevcut bilgi ve tekniklerle güncel gelişmeler işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mevcut sosyoloji ders programları, lise sosyoloji ders kitapları, temel ders programı problemleri ve öğretim tekniklerine dair derlenmiş pdf notları ve Mayring'in Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmaya Giriş Kitabı

Notlar

Sosyoloji müfredatları, müfredat ve öğretim materyalleri ve teknikleri hakkında yayınlar ve araştırma makaleleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genel ve özel öğretim yöntemleri teori, kavram ve tekniklerini bilir.
ÖÇ02 Sosyal bilimlerle ilgili etkili anlatım ve sunum tekniklerini bilir.
ÖÇ03 Örtük programlamaları bilir, bunlara karşı tedbir alır.
ÖÇ04 Okul ve ders yönetim sorunlarını kavrar ve çözüm yolları geliştirir.
ÖÇ05 Derslerini etkin anlatır.
ÖÇ06 Ölçme değerlendirme tekniklerini bilir ve sosyal bilim derslerinde bunları kullanır.
ÖÇ07 Ders kitabı ve metin eleştirileri yapar ve mevcutları güncelleştirir, yenilerini geliştirir.
ÖÇ08 Bilim ve sosyal bilim eğitim politikaları ile ilgili sorunları tespit eder, görüş ve öneriler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal bilimler ve sosyal bilimler eğitiminin tarihi gelişimi Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sosyal bilimler derslerinin, özellikle de sosyoloji derslerinin amaçları Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal bilim derslerinin amaçları ile sınıf, zümre, güç ve küreselleşme arasındaki ilişkileri Okuma, literatür taraması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Metodoloji ve teknoloji içinde eğitim metodolojisi, teknolojisi, yaklaşım ve araçlarının yeri Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
5 Davranış bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, aralakındaki ilişkiler, kademeli olarak programlanması tartışmaları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Sosyoloji öğretimi ile ilgili temel öncelik ve sorunlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Nicel ve nitel, pozitivist ve oluşturmacı çeşitil yaklaşımlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
8 Ara Sınav Hazırlık-Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Altenatif eğitim tartışmaları, sosyal bilimler eğitiminde alternatifler Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Eleştirel pedagoji yaklaşımları, sosyal bilimler eğitiminde eleştirel yaklaşımlar Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Sosyal bilimlerde ölçme ve değerlendirme sorunları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Sosyal bilimler, demokrasi ve insan hakları anlayışına etkileri Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Eğitimin araçsallaşması, sosyal bilimlerin araçsallaşması Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Sosyal bilimler aralınında kullanılan güncel tekikler ve tartışmaları Okuma, güncel bilgileri araştırma ve sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Sosyal bilimler eğitimi, kalkınma, gelişme, dönüşme ilişkisi, öneri ve görüş geliştirme Okuma, görüş oluşturma, önerilerde bulunma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık-Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık - sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 72
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,88
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.12.2024 03:10