Genel Bilgi
Kod | FELZ304 |
Ad | Sosyoloji Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiyedeki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiyede sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Türkiye'deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye'deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye'de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Emre Kongar. Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitabevi. İstanbul. 1985. Richard P. Appelbaum. Toplumsal Değişim Kuramları. İş Bankası Yayınları. Ankara. Bahattin Akşit. 2003. Toplumsal Kalkınma Gelişme ve Nüfus. Türkiye’de Yapılan Araştırma ve Yayınlar İle İlgili Eleştirel Bir Tarama. Ankara. Türkiye Bilimler Akdemisi Raporu. Hayriye ERBAŞ. 1999. “Gelişme Yazını ve Geleceği”. Dağu-Batı dergisi.Sayı:8. Sayfa: 9-25. Türk Modernleşmesi: Şerif Mardin. İletişim Yayınları. İstanbul Türkiye’de Toplum Ve Siyaset: Şerif Mardin. İletişim Yayınları. İstanbul Anthony Smith. Toplumsal Değişme Anlayışı. (Ç. Ü. Oskay). Gündoğan Yayınları. Ankara. 1996.
Notlar
Etyen Mahçupyan. Osmanlıdan Postmoderniteye: . Patika yayınevi. İstanbul. 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyoloji kuramların açıklamalarını yaptığı olgusal konuları tartışır. |
ÖÇ02 | Farklı toplumsal olgularla bağlantı kurar. |
ÖÇ03 | Kuramların genel sosyoloji tarihi içerisindeki önemini yorumlar. |
ÖÇ04 | Modernist ve bütüncül kuramsal yapıların toplumu nasıl analiz ettiklerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Kuramsal yapıların özgün kavramlarını kendine göre ifade eder. |
ÖÇ06 | Her bir kavramın farklı kullanılma biçimlerini ve anlamlarını kavrar. |
ÖÇ07 | Klasik sosyoloji kuramlarını tanır. |
ÖÇ08 | Çağdaş sosyoloji kuramlarındaki yeni gelişmeler konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ09 | Klasik kuramlarla çağdaş kuramlar arasında karşılaştırmalar yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin bir bilim olarak kuruluşu | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlkçağ toplum felsefeleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Batıda toplum görüşleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İslam dünyasında toplum görüşleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Thomas Hobbes, Jean Jacques Rousseau | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Saint Simon, Auguste Comte | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tocqueville, Spencer | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hegel | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Stein, Marx | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Le Play | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Durkheim | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Pareto | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Weber | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Tönnies | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |