FELZ304 Sosyoloji Kuramları

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ304
Ad Sosyoloji Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirleri analiz ederek, Türkiyedeki sosyolojisinin temel çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve Türkiyede sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Türkiye'deki sosyoloji tartışılacak, Türkiye'deki sosyolojisinin temel fikirleri analiz edilecek, Türkiye'de sosyolojisinin temel çalışmaları ve tarihsel gelişimi incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Emre Kongar. Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. Remzi Kitabevi. İstanbul. 1985. Richard P. Appelbaum. Toplumsal Değişim Kuramları. İş Bankası Yayınları. Ankara. Bahattin Akşit. 2003. Toplumsal Kalkınma Gelişme ve Nüfus. Türkiye’de Yapılan Araştırma ve Yayınlar İle İlgili Eleştirel Bir Tarama. Ankara. Türkiye Bilimler Akdemisi Raporu. Hayriye ERBAŞ. 1999. “Gelişme Yazını ve Geleceği”. Dağu-Batı dergisi.Sayı:8. Sayfa: 9-25. Türk Modernleşmesi: Şerif Mardin. İletişim Yayınları. İstanbul Türkiye’de Toplum Ve Siyaset: Şerif Mardin. İletişim Yayınları. İstanbul Anthony Smith. Toplumsal Değişme Anlayışı. (Ç. Ü. Oskay). Gündoğan Yayınları. Ankara. 1996.

Notlar

Etyen Mahçupyan. Osmanlıdan Postmoderniteye: . Patika yayınevi. İstanbul. 2000


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyoloji kuramların açıklamalarını yaptığı olgusal konuları tartışır.
ÖÇ02 Farklı toplumsal olgularla bağlantı kurar.
ÖÇ03 Kuramların genel sosyoloji tarihi içerisindeki önemini yorumlar.
ÖÇ04 Modernist ve bütüncül kuramsal yapıların toplumu nasıl analiz ettiklerini tanımlar.
ÖÇ05 Kuramsal yapıların özgün kavramlarını kendine göre ifade eder.
ÖÇ06 Her bir kavramın farklı kullanılma biçimlerini ve anlamlarını kavrar.
ÖÇ07 Klasik sosyoloji kuramlarını tanır.
ÖÇ08 Çağdaş sosyoloji kuramlarındaki yeni gelişmeler konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ09 Klasik kuramlarla çağdaş kuramlar arasında karşılaştırmalar yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyolojinin bir bilim olarak kuruluşu Hazırbulunuşluk Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İlkçağ toplum felsefeleri Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Batıda toplum görüşleri Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 İslam dünyasında toplum görüşleri Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Thomas Hobbes, Jean Jacques Rousseau Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Saint Simon, Auguste Comte Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Tocqueville, Spencer Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hegel Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Stein, Marx Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Le Play Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Durkheim Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Pareto Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Weber Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Tönnies Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 01:15