Genel Bilgi
Kod | FELZ405 |
Ad | Sosyal ve Kültürel Değişme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyolojik açıdan değişme kavramının tanımı verildikten sonra kültürleme, kültürlenme, kültürleşme, zorla kültürleme, asimilasyon ve sosyo-kültürel bütünleşme gibi sosyo-kültürel değişmeye ilişkin temel kavramlar üzerinde durularak, söz konusu değişimin oluşum aşamaları hakkında bilgi verilmektedir. Ayrıca, klasik ve modern kuramların değişme olgusuna bakış açıları irdelenmektedir.
Dersin İçeriği
Sosyolojik açıdan değişme kavramının tanımı verildikten sonra kültürleme, kültürlenme, kültürleşme, zorla kültürleme, asimilasyon ve sosyo-kültürel bütünleşme gibi sosyo-kültürel değişmeye ilişkin temel kavramlar üzerinde durularak, söz konusu değişimin oluşum aşamaları hakkında bilgi verilmektedir. Ayrıca, klasik ve modern kuramların değişme olgusuna bakış açıları irdelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Abrahamson, Mark, 1990, İşlevselcilik, Çev. Nilgün Çelebi, Konya. Sebat Ofset. Appelbaum, R.P., 1987. Toplumsal Değişim Kuramları, Ankara. İş Bankası. Güvenç, Bozkurt, 1976. Sosyal ve Kültürel Değişme. Ankara. Hacettepe. Kongar, Emre, 1981, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul. Remzi Kitabevi. Smith, Antony D., 1988, Toplumsal Değişme Anlayışı, Çev. Ü. Oskay, İzmir. Ege Üniversitesi. Tezcan, Mahmut. 1984, Sosyal ve Kültürel değişme, Ankara. A.Ü. Yayınları.
Notlar
Türkdoğan, Orhan, 1988, Değişme-Kültür ve Sosyal Çözülme, İstanbul. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir. |
ÖÇ02 | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
ÖÇ03 | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
ÖÇ04 | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
ÖÇ07 | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
ÖÇ08 | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
ÖÇ09 | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
ÖÇ10 | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
ÖÇ11 | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
ÖÇ12 | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Değişme dersine giriş | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal değişmenin doğası, sosyal değişme göstergeleri, kültürel değişmeden farklı olarak sosyal değişme, sosyal değişmenin kaçınılmazlığı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Evrimci kuramlar, Çatışmacı kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yapısal-Fonksiyonalist kuramlar, Sosyal-Psikolojik Kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Evrim, Yayılma, Kültürlenme ve Devrim, Basit toplumlardan kompleks toplumlara, Değişmenin doğrusal kuramları, değişmenin döngüsel kuramları, Merkez-Periferi modelleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Modernleşme ve Endüstrileşme, Kentleşme, Bürokratikleşme. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Aile, Nüfusu, Tabakalaşma, Sosyal Refah | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Güç İlişkileri, Eğitim, Ekonomi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Teknolojik, İdeolojik, Politik | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sosyal Değişme Süreçleri ve Reaksiyonlar, Faktörler ve Şartlar, Engeller ve Zorluklar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yeni Söylemler, Küreselleşme, Yeni Dünya Düzeni ve Risk Toplumu vs. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Değişmenin değerlendirilmesi, Sosyal Göstergeler, | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Değişmenin değerlendirilmesi, Politik Göstergeler, | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |