Genel Bilgi
Kod | FELS405 |
Ad | Psikolojik Testler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Psikoloji tarihinde yer alan akımların tanınması, kavranması, karşılaştırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında geçmişten günümüze kadar olan psikoloji ekollerinin incelenmesi hedeflenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları (2. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Notlar
Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları (2. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik testlerin ne olduğunu açıklar. |
ÖÇ02 | Testleri özelliklerine göre sınıflar. |
ÖÇ03 | Testlerin psikometrik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Belli bir amaç için uygun testin hangisi olduğuna karar verir. |
ÖÇ05 | Psikolojik testlerin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki önemli katkıları (ör. Binet-Simon testi, Wechsler ölçekleri) açıklar. |
ÖÇ06 | Geçerlik (ör. içerik geçerliği, yapı geçerliği) ve güvenirlik (ör. test-tekrar test güvenirliği) kavramlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Bir psikolojik testin uygulanması, puanlanması ve sonuçlarının yorumlanması süreçlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Farklı testlerin (ör. zeka, kişilik, klinik değerlendirme testleri) amaçlarını, kullanım alanlarını ve sınırlılıklarını karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Testlerin amaç ve türleri | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikolojik testler ve tarihsel gelişimi. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve türleri. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Güvenirlik ve türleri. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Eğitimde ve psikolojide ölçme standartları ve etik. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yeteneğin ölçülmesi: Genel, özel ve farklı yetenek testleri. | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kişiliğin ölçülmesi: Objektif kişilik testleri: MMPI, SCL 90 Projektif kişilik testleri: Cümle tamamlama testleri, TAT, CAT, Roschach | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İlgilerin ölçülmesi: Kuder İlgi Envanteri, Strong İlgi Envanteri, Mesleki ilgi envanterleri | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tutumların ve değerlerin ölçülmesi: Tutum ölçekleri ve özellikleri | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gelişimsel testler: Bender-Geştalt, insan resmi çiz, Peabody, Denver ölçeği, Ankara Gelişim Ölçekleri | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Psikolojik ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uygulama | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Kaynak tarama, Kaynakların incelenmesi, okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |