Genel Bilgi
Kod | FELZ402 |
Ad | Bilim Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilim felsefesi alanında geleneksel sorunlara ve son gelişmelere bir bakış getirmeyi amaçlamaktadır. Bilim felsefesi alanında belirli teorilerin tartışılmasından sonra modern bilimin bilgi ve doğaya ilişkin bilgiler üzerine etkileri incelenecektir. Öğrenciler özellikle sosyal bilimler alanında farklı felsefi görüşleri amaç, yöntem ve sonuçlar açısından sorgulamaya yönlendirileceklerdir.
Dersin İçeriği
Bilim ve felsefenin tanımları yapılır, bilimin önemi, bilimin özellikleri, mantıksal çıkarım teknikleri, bilimsel yöntem aşamaları, bilimsel yöntem üzerine farklı felsefi görüşler, bilmsel yöntemde deney, gözlem ve ölçme işlemleri, bazı bilim felsefesi düşünürleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, Notos Kitap. Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi.
Notlar
Doğan Özlem, Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Notos Kitap.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bilgiyi diğer bilgilerden ayırt eder |
ÖÇ02 | Bilim felsefesi kavramlarını bilir |
ÖÇ03 | Bilimsellik ölçütüne ilişkin tartışmalara katılır |
ÖÇ04 | Bilim felsefesi ekollerini bilir |
ÖÇ05 | Bilimsel yöntemleri bilir |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem aşamalarını sıralar |
ÖÇ07 | Farklı bilim felsefelerini karşılaştırır |
ÖÇ08 | Bilim felsefesinde güncel tartışmaları değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nedir, Bilim felsefesi nedir, Felsefe bilim için ne yapabilir | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel akıl yürütme formları- Tümevarım, Tümdengelim | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilim felsefesinin doğuşunu hazırlayan etmenler ve 20. yüzyıldaki gelişmeler | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Klasik Pozitivizmin Bilim Anlayışı: Değişme ve İlerleme | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni Pozitivizmin Bilimsellik Ölçütü, Bilim Ayraçları, Viyana Çevresi | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Pozitivizmin Düşüşü | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Popper: Bilim Nedir | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilimsel Açıklama ve Bilimsel Araştırmanın Mantığı. | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Pozitivizme Tepki. | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kuhn: Bilim Tarihine Düşen Rol | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Paradigmaların Öncelliği | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel Devrimlerin Doğası | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dünya Görüşü Değişimi Olarak Devrimler ve Kuhnun Eleştirisi | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Feyerabend ve bilim felsefesi yaklaşımı | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |