Genel Bilgi
Kod | TE0015 |
Ad | Kamu Maliyesi ve Tarım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Seyit HAYRAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere kamu maliyesinin önemini, devletin faaliyetlerini, harcamalarını ve bunların finansman araçlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
* Maliyenin mahiyeti * Kamu gelirleri * Vergi teorisi * Türkiye’de uygulanan vergi sistemi *Kamu harcamaları* Bütçe* Yerel yönetim maliyesi *Devlet borçları * Maliye politikası * Uluslararası maliye * Ve Tarım Sektöründe Uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Güneş, N. (2019). Tarımsal faaliyetlerin tms41 ve Türk vergi mevzuatı açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Muhasebe-Finansman Bilim Dalı (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi) İstanbul. Öğretir, A. H. (2020). Vergi Hukuku ve Türk Vergi Sistemi. 4T Yayınevi, ISBN: 6057521767 Ulusoy, A., & Tekdere, M. (2020). AB Üyesi Ülkelerdeki Yerel Vergi Uygulamaları ve Türkiye’deki Belediyeler İçin Vergi Önerileri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17), 37–70. YEGEN, Baki. "Türk Vergi Sisteminde Gelirin Tanımı Konusunda Yaşanan Gelişmeler." Maliye Araştırmaları Dergisi 5, no. 3 (2020). https://www.mevzuat.gov.tr/ İlgili mevzuat
Notlar
Öğretim üyesince hazırlanacak ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Devletin ve kamu kuruluşlarının hizmetlerini ve ekonomik hedeflerini kavrayabilme |
ÖÇ02 | Kamu gelirlerinin elde edilme kaynaklarını kavrayabilme |
ÖÇ03 | Tarım sektörüne uygulanan vergileri irdeleyebilme |
ÖÇ04 | Kamu maliyesi ve tarım arasındaki ilişkileri kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye'nin idari yapılanması, merkezi yönetim ve yerel yönetim organları, tarımın kamusal yapılanması | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Maliyenin tanımı, gelişimi ve diğer disiplinlerle ilişkisi, mali olayların özellikleri | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Kamu gelirleri: Vergi, resim, harç, şerefiye ve parafiskal gelirler, tarım sektöründe uygulamaları (1) | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kamu gelirleri: Vergi, resim, harç, şerefiye ve parafiskal gelirler, tarım sektöründe uygulamaları (2) | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kamu gelirleri: Vergi, resim, harç, şerefiye ve parafiskal gelirler, tarım sektöründe uygulamaları (3) | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kamu giderleri: Tanımı, sınıflandırması ve sebepleri, etkileri, merkezi yönetim ve yerel yönetim bütçeleri | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Maliye politikası, devlet borçları: politika ve yönetim | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vergi teorisi, kavram ve ilkeler, Türkiye'de uygulanan vergiler ve sınıflandırılması | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gelir vergisi uygulamaları ve kırsal kesim, Kurumlar vergisi uygulamaları ve kırsal kesim | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Katma değer vergisi uygulamaları ve kırsal kesim, Emlak vergisi uygulamaları ve kırsal kesim | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Diğer vergi uygulamaları ve kırsal kesim, Tarıma uygulanan vergilerin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye'de tarımsal kazançların vergilendirilmesi, Tarımda vergilendirilebilir kazancın saptanması ve beyanname düzenleme | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Diğer bazı ülkelerde tarımsal kazançların vergilendirilmesi, Tarımsal kazançların vergilendirilmesi ile ilgili alternatif modeller | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynakların ilgili bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 6 | 102 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |