Genel Bilgi
Kod | PDR857 |
Ad | Çağdaş Aile Danışma Yaklaşımları ve Müdaheleler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı çağdaş aile teorileri ve çağdaş aile danışma yaklaşımları ile ilişkili teknik ve yöntemler konusunda genel bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır; Adler aile terapisi teknikleri, davranışçı aile terapisi teknikleri, Bowen aile terapisi teknikleri, Yapısal aile terapisi teknikleri, Yaşantısal aile terapisi ve teknikleri, sembolik-deneyimsel aile yaklaşımı ve teknikleri, stratejik aile yaklaşımı ve teknikleri, Milan sistemik aile terapisi ve teknikleri, kısa süreli çözüm-odaklı aile terapisi teknikleri, öyküsel aile terapisi ve teknikleri, İmago aile terapisi ve teknikleri, sanat aile terapisi ve teknikleri, ortak kullanılan aile terapisi teknikleri.
Dersin Ön Koşulu
Derse düzenli devamlılık, derse düzenli hazırlanmak
Kaynaklar
Aile Terapisi kavramlar ve Yöntemler (Micheal P. Nichols); Çift ve Aile Terapisi ( Çev. Müzaffer ŞAHİN, Hanife UĞUR); Aile Danışmanlığı (Serap NAZLI) ; Kuram ve Uygulamaları ile Aile Danışmanlığı (Prof. Dr. Turan AKBAŞ, Prof. Dr. Nilüfer ÖZABACI)
Notlar
Aile Terapisi, Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Samuel T. Gladding)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışçı aile terapisi ve tekniklerini kavrar |
ÖÇ02 | Adler aile terapisi ve tekniklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Bowen aile terapisi ve tekniklerini anlar |
ÖÇ04 | Yapısal aile terapisini ve tekniklerini algılar |
ÖÇ05 | Yaşantısal aile terapisini ve tekniklerini öğrenir |
ÖÇ06 | Sembolik deneyimsel aile yaklaşımı ve tekniklerini kavrar |
ÖÇ07 | Stratejik aile yaklaşımı ve tekniklerini anlar |
ÖÇ08 | Milan sistemik aile terapisi ve tekniklerini fark eder |
ÖÇ09 | Kısa süreli çözüm-odaklı aile terapisi ve tekniklerini anlar |
ÖÇ10 | Öyküsel aile terapisi ve tekniklerini bilir |
ÖÇ11 | Imago aile terapisi ve tekniklerini kavrar |
ÖÇ12 | Sanat aile terapisi ve tekniklerini algılar |
ÖÇ13 | Ortak kullanılan aile terapisi ve tekniklerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranışçı aile terapisi teknikleri | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Adler aile terapisi teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bowen aile terapisi teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yapısal aile terapisi teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yaşantısal aile terapisi ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sembolik-deneyimsel aile yaklaşımı ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Stratejik aile yaklaşımı ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Milan sistemik aile terapisi ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kısa süreli çözüm-odaklı aile terapisi teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öyküsel aile terapisi ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İmago aile terapisi ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sanat aile terapisi ve teknikleri, | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ortak kullanılan aile terapisi teknikleri. | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kültürel çeşitlilik gösteren ailelerle çalışma | Araştırma, okuma ve kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |