Genel Bilgi
Kod | PDR843 |
Ad | Çift ve Evlilik Terapisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İSMAİL SANBERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste sistemik psikoterapinin temel aldığı bilim anlayışına yönelik kuram ve uygulamaları ile yakından tanışmaları sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Çift terapisi ile ilgili temel kavramları, kuramları ve kullanılan yöntem-tekniklere ilişkin bir bakış açısı kazanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gurman, A. S., Lebow, J. L., & Snyder, D. K. (Eds.). (2015). Clinical handbook of couple therapy. Guilford Publications.
Notlar
Gurman, A. S. (2011). Couple therapy research and the practice of couple therapy: Can we talk?. Family Process, 50(3), 280-292.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistemik Çift Terapisi ile ilgili temel kavramları bilir |
ÖÇ02 | Kabul edilebilir görevler, makul teklifler ve etkin ilişki yönetimini bilir |
ÖÇ03 | Çift terapisinde kırılganlıklar (incinmeler), şikayetler, suç ve utanmayı bilir |
ÖÇ04 | Çift terapisinde cinselliğin önemini bilir |
ÖÇ05 | Çift terapisinde çatışma yönetimi ve tarafsızlığı bilir |
ÖÇ06 | Çift terapisinde karşılaşılabilecek kriz durumlarını bilir |
ÖÇ07 | Çift terapisinde ve çift ilişkisinde sonlandırmayı bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sistemik çift terapisine giriş | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sistemik çift terapisi ile ilgili temel kavramlar | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Geçmişten günümüze çift terapisi | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çift terapisinde kuramsal yaklaşımlar | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kabul edilebilir görevler, makul teklifler ve etkin ilişki yönetimi | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çift terapisinde kırılganlıklar (incinmeler), şikayetler, suç ve utanma | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çift anamnezinin alınması | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Çift terapisinde cinselliğin önemi | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çift terapisinde duygular ve beklentiler | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çift terapisinde çatışma yönetimi ve tarafsızlık | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çocuğu olan çiftlerle çalışma | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çift terapisinde karşılaşılabilecek kriz durumları | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çift terapisinde karşılaşılabilecek kriz yönetimi | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çift terapisinde ve çift ilişkisinde sonlandırma | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak tarama, ders notu oluşturma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,00 | ||
AKTS | 8 AKTS |