Genel Bilgi
Kod | PDR816 |
Ad | Uygulamalı Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7.baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Notlar
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publication. Denzin, N. K. (1994). Triangulation. In T. Husen. & T. N. Postlethwaite. The international encyclopaedia of education. (2nd ed.), Vol 2, Oxford: Pergamon. Foster, P. (1996). Observing schools: A methodological guide. London: Paul Chapman Publishing Ltd. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Adline Publishing Company. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Kuş. E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hill. Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Çeviren: A. Gümüş & S. Durgun. Adana: Baki Kitabevi. Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. London: Jossey-Bass Publishers. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994).Qualitative data analysis (2nded.). London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nded.). Newbury Park: Sage Publications. Powney, J. & Watts, M. (1987).Interviewing in educational research. London: Routledge & Kegan Paul. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Seidman, I. E. (1991). Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. London: Sage Publications.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ02 | Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ03 | Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ05 | Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır. |
ÖÇ06 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler. |
ÖÇ07 | İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder. |
ÖÇ08 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar. |
ÖÇ09 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler. |
ÖÇ10 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | İçerik analizi ve verileri kodlama süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |