Genel Bilgi
Kod | ZO027 |
Ad | Gen Klonlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BAHRİ DEVRİM ÖZCAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere gen klonlamanın önemini, yöntemlerini, tarımsal ve endüstriyel uygulamalarını öğretmek.
Dersin İçeriği
Prokaryotik organizmalarda gen klonlamanın önemi ve amacı, hücreden DNA nın izolasyonu, klonlanacak genin belirlenmesi, gen transferi yapılacak organizmanın belirlenmesi, gen klonlama yöntemleri, virüsler, fajlar, plazmitler, canlı hücreye DNA transformasyonu, hedef hücrede klon genin saptanması, klonun saflaştırılması, pratikteki uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gene Cloning and DNA Analysis: An Introduction, 8th Edition, T. A. Brown, Wiley-Blackwell, ISBN: 978-1-119-64078-3
Notlar
Moleküler Biyoteknoloji, Rekombinant DNA'nın Prensipleri ve Uygulamaları, B.R. Glick, C.L. Patten, Beşinci Baskıdan Çeviri, 2021. Çeviri Editörü: T. Kankılıç, Palme Yayınları, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikroorganizmalarda gen klonlama tekniklerini bilir |
ÖÇ02 | Organizmalardan DNA ve gen izolasyonu yapar |
ÖÇ03 | Klonlama vektörlerini, klonlamadaki rollerini ve nasıl kullanılacağını bilir |
ÖÇ04 | Mikroorganizmalarda gen klonlamanın biyoteknolojik, tarımsal ve endüstriyel önemini kavrar |
ÖÇ05 | Alanı ile ilgili sorunlara teknolojik çözümler üretir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gen klonlamanın önemi | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Klonlama vektörleri | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mikroorganizmalardan kromozomal ve plazmit DNA izolasyonu | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | DNA modifiye edici enzimler | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Restriksiyon endonükleazlar | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kompatent hücre hazırlama | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Arasınava hazırlık | Arasınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Shotgun klonlama | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | PCR temelli klonlama | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Mikroorganizmalarda gen transfer yöntemleri | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Rekombinant bakterilerin seçimi ve analizi | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Gen klonlamanın biyoteknolojik önemi | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Gen klonlamanın tarımsal önemi | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gen klonlamanın endüstriyel önemi | 1) Molecular Genetics of Bacteria, Edited by Jeremy W. Dale, 3th edition, John Wiley and Sons, 1999. 2) Gen Klonlama ve DNA Analizi Giriş, T.A. Brown, 5. baskıdan çeviri, Çeviri Kurulu: Bardakcı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., Nobel Yayınları, 2009. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |