ENM303 İş Etüdü

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM303
Ad İş Etüdü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı iş etüdü ile ilgili çeşitli kavramları kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Verimlilik hesaplamaları, İş etüdünün tanımı ve kapsamı, Genel problem çözme süreci, İş metotları tasarımı - Daha iyi bir yöntemin geliştirilmesi, Süreç analizi, Süreç şemaları, Akış diyagramları, Çoklu insan süreç şemaları, Faaliyet şemaları, İnsan - makine şemaları, Operasyon analizi, Operasyon şemaları, Mikro hareket etüdü, Temel el hareketleri, Analiz formları, Simo şemaları, Hareket ekonomisi kuralları, Zaman etüdü, Zaman etüdü ekipmanları, Gerekli gözlem sayısının tespit edilmesi, Gözlem sayısının en son kontrolü, Normal sürenin hesaplanması, Ek sürelerin belirlenmesi, Standart sürenin hesaplanması, İş örneklemesi, Gerekli gözlem sayısının belirlenmesi, Gözlem sayısına karşılık gelen hassasiyet derecesinin hesaplanması, Mutlak hata, Kontrol şemaları, Standart sürenin hesaplanması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Akal, Z. (1997). İş Etüdü, Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım, ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa. 2. Barnes, R. M. (1980). Motion and Time Study Design and Measurement of Work, Seventh Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages. 3. Meyers, F. E., and Stewart, J. R. (2002). Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third Edition, Prentice Hall, New Jersey, 370 pages. 4. Mundel, M. E. (1970). Motion and Time Study: Principles and Practices, Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages. 5. Niebel, B. W., and Freivalds, A. (2003). Methods, Standards, and Work Design, Eleventh Edition, McGraw-Hill, 747 pages.

Notlar

1. Akal, Z. (1997). İş Etüdü, Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım, ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa. 2. Barnes, R. M. (1980). Motion and Time Study Design and Measurement of Work, Seventh Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages. 3. Meyers, F. E., and Stewart, J. R. (2002). Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third Edition, Prentice Hall, New Jersey, 370 pages. 4. Mundel, M. E. (1970). Motion and Time Study: Principles and Practices, Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages. 5. Niebel, B. W., and Freivalds, A. (2003). Methods, Standards, and Work Design, Eleventh Edition, McGraw-Hill, 747 pages.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Süreç şemaları, faaliyet şemaları, insan makine şemaları, operasyon şemaları gibi çeşitli şemaları çizer.
ÖÇ02 Hareket ekonomisi kurallarını açıklar.
ÖÇ03 Zaman etüdü çalışmaları için gerekli olan gözlem sayılarını hesaplar.
ÖÇ04 İş örneklemesinde gerekli olan gözlem sayısının, gözlem sayısına karşılık gelen hassasiyet derecesinin belirlenmesini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Verimlilik hesaplamaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 İş etüdünün tanımı ve kapsamı Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Genel problem çözme süreci, İş metotları tasarımı - Daha iyi bir yöntemin geliştirilmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Süreç analizi, Süreç şemaları, Akış diyagramları, Çoklu insan süreç şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Faaliyet şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 İnsan - makine şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Operasyon analizi, Operasyon şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mikro hareket etüdü, Temel el hareketleri, Analiz formları, Simo şemaları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Hareket ekonomisi kuralları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Zaman etüdü, Zaman etüdü ekipmanları, Gerekli gözlem sayısının tespit edilmesi, Gözlem sayısının en son kontrolü Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Zaman etüdü şemaları, Normal sürenin hesaplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Ek sürelerin belirlenmesi, Standart sürenin hesaplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 İş örneklemesi, Gerekli gözlem sayısının belirlenmesi, Gözlem sayısına karşılık gelen hassasiyet derecesinin hesaplanması, Mutlak hata Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Kontrol şemaları, Standart sürenin hesaplanması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.07.2024 12:19