Genel Bilgi
Kod | CHH525 |
Ad | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
1. Cerrahi hastalıkları ve hemşireliği temel prensipleri ve içeriği hakkında bilgi edindirmek 2. Hemşirelik süreci ile paralel hemşirelik bakımında pratik beceriler sağlamak 3. Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde analiz becerisi ve büyüyen bilgi birikimi sağlamak
Dersin İçeriği
Evrensel etik ilkeler doğrultusunda bireyin ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal gereksinimlerini belirleyerek sağlığın, iyiliğin ve esenliğin yeniden kazandırılması ve sürdürülmesi için ameliyat öncesi, ameliyat sırası ve ameliyat sonrası bireyselleştirilmiş, bütüncül ve güvene dayalı bakım uygulamalarını kapsayan bir hemşirelik uzmanlık alanıdır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Eti Aslan, F. Cerrahi Bakım: Vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi. Ankara, 2017 978-605-9354-39-4 Aksoy, G., Kanan, G., Akyolcu, N. Cerrahi Hemşireliği I. Nobel Tıp Kitabevi. Ankara, 2017 978-605-335-295-2 Karadağ, M., Bulut, H. Kavram Haritası ve Akış Şemalı Cerrahi Hemşireliği. Vize Basın Yayın. Ankara, 2019 978-605-9278-66-9
Notlar
Karadağ M, Bulut H. Kavram Haritası ve Akış Şemalı. Cerrahi Hemşireliği. Vize Basın Yayın. Ankara, 2019. 978-605-9278-66-9
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğinin temel kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Cerrahi hastasının temel gereksinimlerini açıklar |
ÖÇ03 | Cerrahi hastasının servise kabulünde işlem basamaklarını sıralar |
ÖÇ04 | Cerrahi hemşiresinin niteliklerini açıklar |
ÖÇ05 | Fiziksel, psikolojik ve sosyal açıdan bireye bütüncül yaklaşılması gerektiğini açıklar |
ÖÇ06 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgileri hemşirelik sürecinde kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Homeostazis | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Cerrahinin tanımı ve cerrahi gerektiren durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Cerrahinin hasta üzerine etkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Cerrahide asit-baz denge ve dengesizliklerinde tanı ve hemşirenin sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Şok Kanama ve Kan transfüzyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Yaralar ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Cerrahi enfeksiyonlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Günübirlik cerrahi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Ameliyat öncesi hasta bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ameliyat sırası hasta bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
12 | Ameliyat sonrası hasta bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Cerrahi beslenme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Memenin cerrahi gerektiren hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Endoskopik cerrahi ve hemşirelik yaklaşımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 1 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 8 | 120 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |