TS540 Optimization II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS540
Ad Optimization II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İleri düzeyli doğrusal modeller ve uygulamalarını yapmak, LP Paket programlarını tanıtmak, elde edilen program sonuçlarını yorumlamak; öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun olarak seçilmiş bazı optimizasyon yöntemleri ve algoritmalarını günlük hayattaki problemlere uygulamaktır.

Dersin İçeriği

Giriş; sistem kavramı; doğrusal programlama; doğrusal programlamanın geometrik çözümü; denklik değişkenleri; tanımlar; simplex yöntem; simplex yöntemle bazı problem çözümleri; dualite; duyarlık analizi; ulaşım problemleri.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Ancak; matrisler, fonksiyonların minimum ve maksimumlarının bulunması konularında ön bilgisi olan öğrenciler bu der4si daha kolay algılamakta ve ve daha başarılı olmaktadırlar.

Kaynaklar

1. Taha, H. A., 2017. Operations Research - An Introduction. Tenth Edition (Global Edition), Pearson Education Limited. 2. Aladağ, Z., 2016. Yöneylem Araştırması. Umuttepe Yayınları, ISBN NO: 9786055100803. 3. Apaydın, A., 2005. Optimizasyon. Kılavuz Kitabevi, 4. Azimli, A., 2011. Matematiksel Optimizasyon. Papatya Yayıncılık Eğitim. 5. Bal, H., 1995. Optimizasyon Teknikleri. Gazi Üniversitesi Yayınları. 6. Bazaraa, M.S., Jarvis, J.J., Sherall, H. D., 1990. Linear Programming and Network Flows. John Wiley and Sons (2nd Edition) 7. Taha, H.A., 2003. Yöneylem Araştırması. Literatür Yayıncılık (6. Basımdan Çeviri) 8. Tecim, V., 2011. Yöneylem Araştırması. Lord Matbaacılık. 9. Winston, W. L., 2004. Operations Research Applications and Algorithms. Thomson Learning (Fourth Edition).

Notlar

Ulusal ve uluslar arası dergilerden seçilmiş makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sistem kavramını öğrenir.
ÖÇ02 Optimizasyon denklem setinin grafiksel çözümünü yapar.
ÖÇ03 Düz cümleleri matematiksel denklemler haline getirme yetisi kazanır.
ÖÇ04 Bir optimizasyon probleminin tek ve sonsuz sayıdaki optimal çözümlerini yorumlar.
ÖÇ05 Optimizasyon tekniklerini pratiğe uygulayarak kaynakların sektörlere optimal dağılımını planlar.
ÖÇ06 Maksimizasyon ve minimizasyon problemlerinin alıcı ve satıcı açısından anlamını yorumlama yetisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Optimizasyon tekniklerine giriş Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sistem ve sistem kavramı, bazı örneklemeler Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Doğrusal programlamaya giriş; matrisler ve matrislerin temel özellikleri Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Beyin Fırtınası
4 Doğrusal programlamanın esasları, matematiksel formlar Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
5 Doğrusal programlamanın geometrik çözümü Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Doğrusal programlamanın geometrik çözümü (Devam): Tek optimal çözüm ve sonsuz sayıda optimal çözüm uzayları Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim
7 Denklik değişkenleri ve önemi - Denklem sistemine eklenmesi Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Bazı tanımlar ve Simples esaslı çözümler Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tarım, çevre, su kaynakları vb. alanlara yönelik problem kurma ve çözümleri Ders kitapları ve bilimsel makaleler Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma
11 Dualite Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Duyarlık analizi Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ulaşım problemleri Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, Beyin Fırtınası
14 Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü o Newton-Raphson Yöntemi Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim, Gösterip Yaptırma
15 Eşitlik Kısıtlı Çok Değişkenli Optimizasyon Problemlerinin Çözümü o Lagrange Yöntemi Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları; bazı açık kaynak kodlu programlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları, ek materyaller Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 02:32