Genel Bilgi
Kod | JZ225 |
Ad | Mühendislik Matematiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DOĞAN KAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ayhan ATIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel mühendislik dersleri ve Jeoloji Mühendisliği mesleki dersleri için matematiksel altyapıyı, diferansiyel denklemleri tanıtmayı,çözüm uygulamalarını ve mühendislik uygulamalarını öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Limit, türev, integral, diferansiyel denklemler ve çözüm uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Fizik ve Mühendislikte Matematik Yöntemler Seçkin Yayıncılık Prof. Dr. Emine Öztürk
Notlar
Fizkte ve Mühendislikte Matematiksel Yöntemler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | I. ve II. Mertebeden diferansiyel denklemlerin çözüm tekniklerini açıklar ve bu çözüm yöntemlerini kullanarak, radyokarbon ile bir fosilin yaşını bulmak. |
ÖÇ02 | Artma ve azalma, karışım ve sıcaklık problemleri gibi bazı mühendislik problemlerini çözmek. |
ÖÇ03 | Ayrılabilir ve Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemlerini bilmek. |
ÖÇ04 | Tam Diferensiyel Denklemler Çözüm Yöntemlerini bilmek. |
ÖÇ05 | Lineer ve Bernoulli Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemlerini yapmak. |
ÖÇ06 | I. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamalarını yapmak. |
ÖÇ07 | Yüksek mertebeden Diferensiyel Denklemleri öğrenmek. |
ÖÇ08 | II. Mertebeden Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemlerini bilmek. |
ÖÇ09 | Belirsiz Katsayılar Yöntemini öğrenmek. |
ÖÇ10 | II. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamalarını yapmak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çok Değişkenli Fonksiyonların Tanımı, Limit ve Süreklilik, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 849-856; 858-863) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Kısmi Türevler ve Uygulamaları, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 863-869) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dik Koordinatlarda Düzlemsel Bir Bölge Üzerinden Belirli İntegral, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 943-952; 953-960) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Polar (Kutupsal) Koordinatlarda Düzlemsel Bir Bölge Üzerinden Belirli İntegral, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 968-972) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Bir Cisim Üzerinden Belirli İntegral, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 976-984) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Ayrılabilir ve Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 39-45) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Tam Diferensiyel Denklemler Çözüm Yöntemleri, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 52-62) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Lineer ve Bernoulli Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri, | İlgili konuyu okumak (Sayfa 46-52) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | I. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamaları, | İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Yüksek mertebeden Diferensiyel Denklemler I | İlgili konuyu okumak (Sayfa 98-100) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | II. Mertebeden Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri | İlgili konuyu okumak (Sayfa 112-118) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Belirsiz Katsayılar Yöntemi | İlgili konuyu okumak (Sayfa 118-122) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | II. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamaları, | İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Uygulama örnekleri | İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |